Peter Somers, ex-bpost en CEO-eigenaar van SprintPack en SprintPack Logistics, heeft een minderheidsparticipatie genomen in het IT-bedrijf Zibbra uit Zandhoven (Antwerpen). Dat is gespecialiseerd in het bouwen van webshops en automatisering van bedrijfsprocessen. Met deze investering wil Sprintpack zijn ‘one-stop-shop’ e-commerce aanbod versterken.

Zibbra heeft al meer dan 10 jaar ervaring in web-hosting en internettoepassingen. De laatste drie jaren heeft het bedrijf tevens een platform ontwikkeld met 26 toepassingen om een webshop-oplossing te bieden aan zelfstandige ondernemers, KMO’s en grotere ondernemingen. Dat cloud-gebaseerd platform is begin vorig jaar gelanceerd. Het is o.a. door Belfius geselecteerd als een van de partijen voor het ‘Belfius eCommerce’ aanbod. Naast een webshop-applicatie biedt het Zibbra platform ook modulaire ERP, HR, CRM, CMS, BI, eCommerce oplossingen geïntegreerd in één cloud-toepassing. Het platform is grotendeels gebouwd volgens een API-model, wat toelaat er een eigen gebouwde webshop aan te koppelen.

One-stop-shop

Zoals geweten wil SprintPack zich op drie vlakken ontwikkelen: leveringsoplossingen, fulfillment (logistiek) en webservices. Dat laatste houdt onder andere het meehelpen aan het uitbouwen van webshops in. Met deze investering verstevigt SprintPack dus zijn dienstverlening op dat derde vlak. Maar ook voor de twee anderen poten is deze participatiename een win-win situatie: aan de klanten van Zibbra kunnen de distributiediensten van SprintPack en de fulfillment-diensten van SprintPack Logistics aangeboden worden.

“Het Zibbra platform is ondertussen volledig geïntegreerd met het WMS (warehouse managementsysteem) van SprintPack Logistics en TMS (transport managementsysteem) van SprintPack, waardoor een klant maar met één partij hoeft te contracteren voor de webshop, opslag, pick&pack en distributie wereldwijd,” aldus Somers.

Volgens hem zal de samenwerking tussen Zibbra en SprintPack door deze investering binnenkort meer gestalte krijgen, dankzij een belangrijk contract in de e-commerce sector dat is getekend met een belangrijke FMCG-speler. “Wie dat is, mag ik nog niet vertellen, omdat nog niet alles is afgerond,” zei Somers aan Gondola. Vermoedelijk zal deze deal in de loop van maart aangekondigd kunnen worden. Wel zegt hij dat dit contract aantoont dat na de pure players - de retailers - nu ook de FMCG-spelers e-commerce volop zullen integreren in hun verkoopkanalen. “Dat is een belangrijke ontwikkeling,” benadrukt hij.

Snelle evolutie

Zibbra zal verder geleid worden door stichter-CEO Erik Proost. Somers zal vanuit de raad van bestuur de groei en ontwikkeling van Zibbra mee ondersteunen. Voor Somers is dat de tweede grote transactie op een paar maanden tijd. In november 2015 j.l. heeft hij het Belgische fulfilment-bedrijf Plus Logistics uit Sint-Niklaas overgenomen. Dat gaat sinds 1 januari naar de markt als SprintPack Logistics. SprintPack NV werd door Somers (voormalig directielid van bpost en in die hoedanigheid verantwoordelijke voor diens parcel en internationale business) pas in september 2015 opgericht. Het bedrijf heeft nu vestigingen in België en China.