Parcify test in Antwerpen een systeem van thuislevering wanneer de klant niet thuis is. De start-up werkt hiervoor samen met Nuki, een Oostenrijkse producent van ‘slimme sloten’. De klant opent de deur met een app op zijn smartphone, zodat de koerier het pakje veilig binnen het huis kan afleveren. 

Het systeem dat Parcify heeft uitgedokterd lijkt op dat van Walmart, dat de retailer in Silicon Valley test. In beide gevallen wordt er met slimme sloten gewerkt en met een app op een smartphone. Maar er zijn ook grote verschillen. Bij Walmart kunnen bestellingen tot in de koelkast gebracht door de koerier. Dat is handig, maar vraagt meer omslachtige beveiligingsmaatregelen: de afwezige klant moet de levering met bewakingscamera’s kunnen volgen.

Bij Parcify is het systeem eenvoudiger: wanneer de koerier voor de deur staat, wordt de klant verwittigd en opent hij de deur via zijn smartphone (of zelfs via zijn smartwatch). De koerier legt vervolgens het pakje veilig binnen. Na 10 seconden moet de voordeur opnieuw gesloten zijn. “Anders gaat er bij ons een alarm af. Het gaat tenslotte om een huis en wij hebben daarom een intern controlesysteem opgezet”, zegt Patrick Leysen, CEO en mede-oprichter van Parcify. 

Momenteel zijn er een twintigtal deelnemers aan het project. “Mensen die er ook aan willen meedoen, kunnen zich via de Parcify-site aanmelden”, zegt hij. De test loopt nog tot eind dit jaar. Daarna wordt het geëvalueerd.

 

Later stadium

 

In een later stadium overweegt Parcify om met geolokalisatie te werken. “De koerier zal in dat geval een tijdelijk toegangsrecht krijgen. Zodra hij voor de deur staat, wordt het slot dankzij geolokalisatie ontgrendeld. Ook hier krijgt de koerier 10 seconden de tijd om het pakje neer te zetten en de deur dicht te doen. De bewoner ontvangt vervolgens een melding dat zijn pakje goed is afgeleverd”, legt hij uit.

 

Minder gemiste leveringen

Volgens Leysen kan dankzij de samenwerking met Nuki het aantal gemiste leveringen sterk verminderd worden. Hierdoor vermijd men extra ritten vermijden en kan het comfort van de online shoppers verhogen.

Het aantal pakjes dat een gemiddeld gezin online bestelt, stijgt elk jaar met 15 %. Zowat een kwart van de leveringen wordt gemist omdat mensen niet thuis zijn, waardoor de koerier een tweede keer moet langskomen,” aldus Leysen.