De online verkoop van FMCG-producten was de afgelopen 12 maanden goed voor een wereldwijde omzet van 48 miljard dollar. Een groei van 15%, al loopt het zo’n vaart nog niet in ons land.

Uit het laatste rapport van het Kantar Worldpannel blijkt dat de verkoop van FMCG-producten op het internet de laatste 12 maanden (tem juni 2016) wereldwijd met 15% groeide tot 48 miljard dollar. Daarmee staat e-commerce ondertussen in voor 4,4% van de omzet in FMCG. 

Terwijl de ontwikkeling van FMCG e-commerce in België nog in het vroegste stadium (dat van ‘early adopters’) zit, zijn buurlanden als Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk al in de volgende fase (‘matter markten’) beland. Toch staat Europa in het algemeen nog niet zo ver als enkele landen in Azië.

 

Europa 

In Europa staat e-commerce in FMCG nog in zijn kinderschoenen. Met de uitzonderingen van het Verenigd Koninkrijk (6,9% marktaandeel) en Frankrijk (5,3%), hinken landen als België (0,9%) en Duitsland (1,2%) nog achterop in deze evolutie. De cijfers lopen meer uiteen dan in Azië, omdat de markten daar minder van elkaar verschillen dan bij ons. In Frankrijk is het hoge cijfer van e-commerce bijvoorbeeld te wijten aan het succes van de drive, een dienst die specifiek is aan de Franse markt (bij ons bestaat het ook, maar is het nog niet zo aanwezig als bij onze zuiderburen). Hierdoor zou de online verkoop tegen 2025 zelfs moeten instaan voor 11% van de FMCG-markt.

 

Azië

De Europese cijfers staan in schril contrast met wat er in Azië gebeurt. In Zuid-Korea gebeuren 16,6% van de FMCG-aankopen ondertussen via internet. Binnen dit en tien jaar zou dat zelfs 25% zijn, zegt Kantar Worldpanel. Waarom? De consumenten zijn er mee met de laatste digitale ontwikkelingen, hebben bijna allemaal (85% van de bevolking tussen 10 en 40 jaar) een smartphone en profiteren van makkelijke digitale betaalsystemen. 

 

150 miljard tegen 2025

Volgens Kantar Worldpannel zal de online FMCG-markt blijven groeien. Tegen 2025 zou ze goed zijn voor 150 miljard dollar en 9% van de totale FMCG-verkoop, schat het bedrijf. Kantar Worldpanel maant retailers daarom aan om de digitale boot niet te missen. “Hoewel online verkoop mogelijk een kannibalisatie-effect heeft op fysieke winkels, is het essentiel dat retailers snel reageren op deze trend en hun online aanwezigheid begroten. De eersten om een markt te betreden kunnen een veel groter marktaandeel veroveren,” zegt Stéphane Roger (Global Shopper and Retail Director bij Kantar Worldpannel).