Maar liefst 71% van de online shoppers heeft al bij buitenlandse retailers gekocht. Zij waren daarbij vooral op zoek naar betere prijzen of naar producten of merken die op hun eigen markt niet te vinden zijn. Volgens UPS biedt dat veranderende koopgedrag kansen voor zowel grotere als kleinere retailers. Hiervoor moeten ze wel een gepersonaliseerd en breed scala aan diensten aanbieden om te voldoen aan de verwachtingen van de internationale e-consumenten.

Dat blijkt uit het jaarlijkse UPS ‘Europe Pulse of the Online Shopper’-rapport (EPOS). Voor dat onderzoek werden in opdracht van UPS 6.400 online shoppers uit Duitsland, Frankrijk, Italië, Polen, Spanje en het Verenigd Koninkrijk ondervraagd.

Het crossborder shoppen gebeurt vooralsnog vooral binnen Europa: 73% van de Europese onlineklanten deed al een aankoop bij een retailer in Europa. Buiten Europa daalt dat percentage tot 57%, wat toch opmerkelijk hoog is. De belangrijkste overwegingen die ze doen bij een internationale aankoop zijn de betaalveiligheid (75%), een duidelijke indicatie van de totale kosten, inclusief invoerrechten en heffingen (72%), een duidelijk retourbeleid (63%) en een vermelding van alle prijzen in de eigen valuta (63%). Eveneens belangrijke factoren zijn de leversnelheid (62%) en het gemak om een bestelling terug te sturen (62%).

"Het internet heeft winkelen echt wereldwijd gemaakt, waardoor retailers hun producten globaal aan klanten kunnen verkopen. Uit ons onderzoek blijkt dat er genoeg kansen zijn voor zowel kleine als grote retailers die hun bedrijf willen uitbreiden”, zegt Abhijit Saha, vice president Marketing bij UPS Europe.

Marktplaatsen

Uit het onderzoek van UPS blijkt ook dat bijna alle Europese online shoppers (96%) reeds aankopen deed op marktplaatsen (met andere woorden: online platforms voor externe verkopers). De belangrijkste redenen om dat te doen in plaats van bij een retailer te kopen, zijn de goedkopere prijzen (67%) en een breder aanbod van producten (43%). De grootste marktplaatsen in Europa zijn Amazon (76%) en EBay (53%).

Mobiel shoppen groeit fors

Een andere opvallende vaststelling is de forse toename van het ‘mobiel winkelen’: 43% van de e-shopper heeft zijn/haar smartphone al gebruikt voor een aankoop. In 2015 was dat nog maar 26%. Volgens het rapport zal het mobiel shoppen verder groeien: 72% van de klanten die al op zijn/haar smartphone een aankoop deed, is tevreden over zijn/haar winkelervaring. Een kwart (26%) van de smartphonegebruikers zegt van plan te zijn om in de toekomst vaker mobiel te winkelen. Klanten gebruiken hun smartphones ook voor andere winkelgerelateerde taken, zoals het opzoeken van informatie over winkels, het volgen van leveringen en het zoeken naar producten.

Fysieke winkel niet uitgeteld

De meerderheid van onlineklanten (84%) beschouwt winkelen in een fysieke winkel nog steeds als een groot onderdeel van hun winkelervaring. Producten kunnen voelen en aanraken werd door net iets meer dan de helft van de klanten gezien als de belangrijkste factor om te beslissen naar een fysieke winkel te gaan, en 50% zei dat ze een onmiddellijke behoefte wilde invullen. Ook de betere klantenservice (47%) en unieke producten (43%) motiveren hen om liever ‘fysiek’ dan ‘online te shoppen.

Gratis levering

De e-shopper is ook zeer kostenbewust. Zeven op de tien klanten geven aan dat ze het belangrijk vinden om een gratis verzendoptie te hebben. Maar liefst 37% van de e-shoppers voegt artikelen aan de winkelwagen toe om voor gratis verzending in aanmerking te komen (met de bedoeling om de artikelen te houden). De belangrijkste reden voor het afbreken van een onlineaankoop, is overigens dat de verzendkosten de totale aankoopkosten duurder dan verwacht maakten.

Meer dan de helft (52%) van de online shoppers vindt het aantal verzendopties belangrijk bij het online zoeken en selecteren van producten, terwijl 75% gratis retourzendingen belangrijk vindt. Bovendien is 63% geïnteresseerd in verzending naar een alternatieve locatie met verlengde openingstijden, weliswaar op voorwaarde dat de kosten lager zijn dan voor een thuislevering.