De verkoop van FMCG-producten via internet is het afgelopen jaar wereldwijd met meer dan een kwart gegroeid. Vooral in Azië wonnen online boodschappen aan populariteit.

Uit de FMCG E-commerce Index van onderzoeksbureau Kantar Worldpanel blijkt dat de globale online verkoop van FMCG-producten met 26% toegenomen is. 

De sterkste groei van online boodschappen noteerden de onderzoekers in China (+53%) en Zuid-Korea (+40%). In Europa waren vooral Spanje (+29%) en Portugal (+24%) sterke stijgers, al blijven ook de grootste e-commercelanden het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk gestaag groeien (+8%). Specifieke cijfers over de Belgische markt gaf Kantar niet vrij in het rapport.

De penetratie van ‘e-grocery’ is het grootst in Zuid-Korea, waar bijna 70% van de bevolking minstens één keer per maand online boodschappen doet. In het VK, Frankrijk, de Verenigde Staten, China en Taiwan zijn de meest mature markten, waar meer dan 25% van de mensen FMCG-producten koopt via internet.

Ook de frequentie van online FMCG-aankopen zit in de lift, en is het hoogst in het VK. De Britse gezinnen doen meer dan 15 keer per jaar (15,4 om precies te zijn) online boodschappen. De top 3 wordt vervolledigd door Zuid-Korea (15,2) en Frankrijk (9,8%).

Bovendien besteden consumenten meer wanneer ze online kopen, blijkt uit het onderzoek. In het VK doen gezinnen 4,5 keer zoveel op aan FMCG-producten als ze die online kopen ten opzichte van in de fysieke winkel. Ook in Frankrijk is dat dubbel zoveel via internet.

Grote afwezige in elke ‘top’ van het onderzoek zijn de Verenigde Staten. Hoewel Amerika in het rapport een mature markt en zelfs de tweede grootste markt voor e-commerce ter wereld genoemd wordt, heeft e-commerce er maar een aandeel van 1,5% in de FMCG-verkoop. De verwachting van Kantar is wel dat nieuwe initiatieven van reuzen als Amazon en Walmart die evolutie binnenkort zullen versnellen.

Groeimotor

“E-commerce staat in voor amper 4,6% van de globale FMCG-markt, maar is wel verantwoordelijk voor 35% van de groei. Dat is acht keer meer dan zijn gewicht in de markt”, zegt Eric Batty, Global E-commerce Business Development Director bij Kantar Worldpanel. “E-commerce bereikt wel nog maar een klein deel van de ‘grocery shoppers’, maar het is niet verbazend dat fabrikanten aanzienlijk investeren in dit kanaal, omdat het de grootste motor achter hun toekomstige groei is.”