Online boodschappen doen steeds populairder in Nederland

Online boodschappen doen steeds populairder in Nederland

Het online bestellen van levensmiddelen neemt in Nederland fors toe, zo blijkt uit een onderzoek van GfK. Bijna 20% van de bevolking heeft in de afgelopen zes maanden online boodschappen gedaan. In 2014 was dit nog 10%.

GfK heeft het online onderzoek in Nederland uitgevoerd onder 49.109 respondenten van 18 jaar en ouder. Daaruit blijkt dat persoonlijke- en huishoudelijke verzorgingsmiddelen, net als in 2014, het vaakst online besteld worden.

Uit dit onderzoek kwam tevens naar voren dat 18% van de respondenten in de voorgaande 6 maanden online levensmiddelen heeft besteld. Onder de niet-gebruikers is ‘liever levensmiddelen zelf willen zien en uitkiezen’ de meest genoemde reden om geen levensmiddelen online te bestellen.

 

Eenmaal per maand

AH.nl trekt veruit de meeste online shoppers in Nederland. Ook Bol.com en Zooplus hebben veel internetklanten.

Uit het onderzoek blijkt dat het merendeel van de Nederlandse online shoppers maximaal 1 keer per maand zijn boodschappen doet op het web. Een kleine groep doet dat al vaker. Bij alle webshops zijn klanten het meest tevreden over de transactiefase en het minst tevreden over de service. Veel online shoppers vinden de bezorgkosten een bezwaar om vaker online boodschappen te doen.

 

 ‘Specialty shops’

De gespecialiseerde webwinkels worden gemiddeld net wat beter beoordeeld dan de andere online shops. Ze worden gewaardeerd voor hun ruimer assortiment. Body &Fit en Zooplus scoren het hoogst binnen de categorie specialty.  Ze doen het dan weer minder goed wat de selectiefase en de dienstverlening betreft.

 

Supermarkten

Bij online supermarkten zijn shoppers het meest tevreden over de transactiefase. Op service valt er daar nog wat te winnen.

Vooral de snel groeiende onlinesupermarkt Picnic scoort goed op de transactiefase en de levering, maar het assortiment mag wat ruimer. AH, Plus en Jumbo doen het qua gamma beter. Coop word het best beoordeeld op de klantenservice.

 

Drogisterijen

De online drogisterijen worden over het algemeen gelijk gewaardeerd door de shopper. Ook hier zien we de beste scores op transactie en zijn de klanten kritisch ten aanzien van service.
Kruidvat scoort het best wat betreft prijs, maar doet het het minst goed op de service. Over het algemeen wordt de levering van alle online drogisterijen goed beoordeeld.

 

Warenhuizen

Overall worden de online warenhuizen even goed gewaardeerd. De transactiefase wordt het best beoordeeld maar ook over de oriëntatie op de site zijn de shoppers positief.
Bij Hema worden zowel transactiefase als levering goed beoordeeld. Ook vinden online shoppers de producten van de Hema aantrekkelijk geprijsd. De bezorgkosten zijn voor veel online shoppers een bezwaar. 

 

 

Auteur: 

Maxim Aerden

categorie: 

Bord-Bia - NL - SIDE

Laatste productlanceringen