Zalando heeft op basis van de resultaten van de eerste negen maanden bevestigd dat de omzet dit jaar met bijna 25% zal stijgen. Ook de winstgevendheid zal verbeteren: de EBIT-marge voor 2016 zal tussen de 5 en de 6% liggen. Inmiddels werkt de Duitse online moderetailer verder aan zijn ‘integrated commerce’ aanpak.

Volgens de voorlopige resultaten boekte Zalando in het derde kwartaal een omzet tussen 827 en 841 miljoen euro. Dat is een groei van 16 tot 18% ten opzichte van het derde kwartaal van 2015. De EBIT bedroeg tussen 8 en 25 miljoen euro, of een marge van 1 tot 3%. Een jaar eerder was de EBIT negatief, met een verlies van 24 miljoen euro. De definitieve cijfers worden pas op 10 november gepubliceerd.

Voor de eerste negen maandenkomt de omzet uit op 2,54 à 2,55 miljard euro, wat 22% meer is dan een jaar geleden. De verwachte EBIT is 109 à 126 miljoen, of een marge van ca. 4,6%. Tijdens de eerste negen maanden van 2015 werd een EBIT geboekt van 36 miljoen (1,7% marge).

“In het derde kwartaal hebben we de slabakkende modemarkt duidelijk overtroffen. Tevens hebben we onze winstgevendheid duidelijk verbeterd. Dit laat ons toe om voor het hele jaar de winstprognose te verhogen en te stellen dat we op koers zitten om de vooropgestelde omzetgroei te realiseren”, zegt Rubin Ritter, co-CEO bij Zalando.

In maart j.l. zei Zalando dat de omzet met 20 à 25% zal groeien. Nu is verwacht het bedrijf dat de omzetstijging aan de bovenkant van deze ‘groeicorridor’ zal zijn. Zalando, die nu in 15 landen actief is, heeft 1.500 merken in zijn assortiment, alsook eigen producten.

Het bedrijf zegt nu 160 miljoen bezoeken per maand op de teller te hebben. Aan het einde van het derde kwartaal had de e-tailer 18,8 miljoen actieve klanten. Opvallend is dat 65% van het verkeer nu via mobiele toestellen gebeurt.

 

Pilootproject

Inmiddels werkt Zalando verder aan zijn plannen te evolueren van een online winkel tot een e-commerceplatform. Het is de bedoeling dat derde partijen kunnen aansluiten op een Fashion Platform, dat hun webhandel moet faciliteren. De modegigant wil aan kleine, lokale handelaars de mogelijkheid geven om hun producten via dat platform ook online te verkopen.

In het kader van deze ‘Integrated Commerce’ aanpak is een test van start gegaan, waarbij lokale (fysieke) winkel via de Gagsys-software hun producten op het platform kunnen aanbieden. De deelnemende winkels ontvangen de orders van de Zalando-klanten en doen zelf het fulfilment als de betrokken items in hun winkel beschikbaar zijn.

Tien lokale winkels doen nu mee aan het pilootproject. In juni j.l. is al een eerste ‘pilot’ gestart, maar dan met grotere winkels. Het assortiment van twee Adidas-winkels in Berlijn is gedigitaliseerd en wordt nu ook online aangeboden aan de Zalando-klanten.