Meer dan de helft van de bestellingen worden door de Belgische e-shoppers bij buitenlandse webshops geplaatst. Volgens Comeos komt dat omdat de voorwaarden om de fulfilment in de buurlanden beter zijn dan in België. De federatie voor handel en diensten maakte dat zichtbaar door de aangroei van distributiecentra voor e-commerce in kaart te brengen.

Zoals eerder meegedeeld heeft Comeos becijferd dat de online handel het afgelopen jaar in België met 15% gegroeid. Uit die cijfers bleek echter ook nu meer dan de helft (53,7%!) van de online aankopen in het buitenland worden verwerkt. In 2013 bedroeg dat aandeel 37,3%.

We hebben ons de vraag gesteld hoe dat komt. Wij zijn dan met een oefening gestart en een kaart getekend met de aangroei van distributiecentra de voorbije vier jaar die vlak aan de grenzen zijn bijgekomen. Dat is een aanzienlijk aantal”, zegt Comeos woordvoerder Hans Cardijn.

In de aangrenzende streken zijn er de afgelopen vier jaren maar liefst 24 distributiecentra voor e-commerce bijgekomen: zeventien in Nederland, vier in Duitsland en drie in Frankrijk. Hadden ze zich in ons land gevestigd, dan waren er 13.230 tot 15.130 jobs bijgekomen. Nu zijn ze naar het buitenland gevloeid.

Volgens Cardijn mag men het probleem niet onderschatten. “Voor de e-shopper zijn ‘convenience’ en snelheid belangrijker dan de prijs. Hij zal dan eerder geneigd te bestellen in een webshop die de bestelling de volgende dag levert, dan bij een webshop die pas over twee of drie dagen bezorgt. Zeker bij een gelijke prijs”.

Voor de Belgische e-shops is het dus zaak om het fulfilment zo te organiseren, dat snel kan worden geleverd. Dat kan veel beter in het buitenland en zeker in Nederland. Dat bewijst de kaart. In dat verband zijn er drie drempels: nachtwerk, zondagwerk, flexibiliteit. Met daarbovenop de loonkost. “Door die drempels kunnen wij moeilijk kunnen voldoen aan de verwachtingen van de consumenten”, zegt Cardijn. 

Nachtwerk

Vier online bestellingen op tien gebeuren ’s avonds. “Maar die kunnen niet geholpen worden want in België is nachtwerk niet toegelaten. Bij ons start de nacht al om 20 uur. In Nederland is dat om middernacht. Wij vragen dan ook dat dat de regering dat aanpast”, stelt Comeos. Steeds meer consumenten bestellen op zondag. “Ook die kunnen niet geholpen worden omdat zondagswerk bij ons niet is niet toegelaten. En dus stapt de consument naar een buitenlandse site waar hij wel de volgende dag zijn bestelling geleverd krijgt. Wij vragen aan de regering dus ook dat zondagswerk wordt toegelaten voor e-commerce”.  

Flexibel werk

Nog een trend is dat de e-consumenten bestellen op sommige momenten veel bestellingen plaatsen. “Zo was Black Friday was vorig jaar de op twee na meest drukke dag voor online betalingen. De handelaar moet op bepaalde momenten personeel flexibeler kunnen inzetten. Dat is bij ons niet mogelijk. Dit jaar is er wel de wet ‘werkbaar werk’ gekomen, maar dat is een toolbox waarvan de regering de sleutel aan de vakbonden gegeven heeft. Wij moeten dan ook vaststellen dat geen millimeter is opgeschoven”, klinkt het verder. 

Loonkost

Volgens Comeos is dankzij de taxshift de arbeidskost wel degelijk gezakt. “Toch blijven we met een handicap zitten ten opzichte van de buurlanden. Die handicap bedroeg 20%. Dit jaar is die gezakt naar 17,5%. In 2019 zal dat 15% zijn. Dat is zeer goed, maar we vragen dat de inspanningen verder gezet worden om te landen op een handicap van 10%”, zegt Comeos tot slot.