De Amerikaanse krant The New York Times gaat binnenkort de ingrediënten voor recepten op haar kookwebsite NYT Cooking online verkopen. Daarmee gaat de krant op zoek naar nieuwe bronnen van inkomsten, nu die uit advertenties en de krantenverkoop blijven dalen.

De NY Times start deze zomer met de nieuwe dienst, waarvoor het samenwerkt met Chef’d, een meal delivery start-up. Die zal binnen de 48 uur de bestelde ingrediënten aan huis leveren bij de Times-lezers. Er is ook een abonnementsformule waarbij er op regelmatige basis maaltijdpakketten worden bezorgd. Eén pakket zou tussen de 19 en 39 dollar kosten. De opbrengsten van de operatie zouden 50/50 verdeeld worden tussen de krant en Chef’d.

Op het eerste gezicht lijkt dit een vreemde zet van een krant, maar volgens de NY Times is het een logische stap. “Ons publiek brengt veel tijd door achter het fornuis, het was dus logisch voor ons om dit te bestuderen”, aldus Alice Ting (vice president of brand development, licensing & syndication bij de krant) aan persagentschap Bloomberg. De kooksite NYT Cooking telt ook 7 miljoen maandelijkse gebruikers en bundelt nu al meer dan 17.000 recepten.

Het leveren van maaltijdpakketten is slechts één van de vele manieren waarop The New York Times op zoek gaat naar alternatieve inkomsten. Zo organiseert de krant ook reizen onder begeleiding van Times-correspondenten en verkoopt het merchandise.