In de supermarkt Jumbo Blankestijn in Oudewater Nederland komen voetbalstickers tot leven. Peter van Schaik van het bedrijf New Mediair Haastrecht, ontwikkelde een nieuwe app waardoor klanten niet enkel de stickers kunnen verzamelen, maar ook tot leven laten komen op hun scherm.

New Mediair is een Nederlands bedrijf dat zich al bijna acht jaar richt op augmented reality. Dit houdt in dat je de echte wereld mixt met de virtuele wereld. Het beste voorbeeld hiervan is Pokémon Go, de rage van afgelopen zomer. Peter van Schaik, die al behoorlijk wat jaren in de 3D-wereld werkt, sprong op de kar de afgelopen zomer. “Ik zat al langer met zo’n idee, maar de mobiele devices en de mensen waren nog niet helemaal klaar voor zo’n concept. Tot de mensen afgelopen zomer met de Pokémon Go rage zagen dat er nog een toegevoegde werkelijkheid op hun scherm terecht kon komen.”

Na een korte zwerftocht kwam hij bij het idee van voetbalstickers uit.

“Het is voor die kinderen sowieso al leuk om plaatjes te verzamelen, maar als ze dan ook nog eens tot leven kunnen komen. Dat is helemaal top! Bovendien kan je het spel ook overal spelen.”

Voetbalplaatjesverzamelactie 2.0

Zo ontwierp hij voetbalplaatjesverzamelactie 2.0, zoals hij het zelf noemt. Bram Blankestijn, een Jumbo-ondernemer uit Oudewater, was meteen weg van het idee en van Schaik begon zijn project uit te werken.

De Nederlander kwam met de app, Goally 3D, die er voor zorgde dat de plaatjes ook als 3D-karakter kunnen verschijnen op hun scherm, dit door middel van markers op de achterkant van de plaatjes. Maar dat is niet het enige wat de voetballers van FC Oudewater kunnen doen, zo ontwikkelde New Mediair ook twee 3D-spellen die de jonge voetballers kunnen spelen aan de hand van markers in het verzamelboek. “Bij het ene spelletje speel je als keeper en moet je zoveel mogelijk ballen achtereen stoppen. Niet gemakkelijk als je weet dat de balafdruk op je scherm blijft staan. Bij het andere spel moet je voorbij andere spelers proberen te dribbelen en punten proberen te scoren door op verschillende producten te schieten.”

Verdienmodel via leveranciers

In het spel zijn dus punten te verdienen door op producten van Unilever, Kraft Heinz en Friesland-Campina te schieten. “Hierdoor staat hun product in de spotlights en geef je een boost aan nieuwe producten.” Maar de leveranciers zijn niet de enige die een financiële bijdrage hebben gedaan. Ook ING, die heel actief zijn in het amateurvoetbal in Nederland, betaalde mee aan de ontwikkeling van dit spel. 

Toekomst

Augmented reality zal in de toekomst een behoorlijke factor spelen volgens van Schaik. Maar momenteel speelt New Mediair voornamelijk in op de lokale markten. “Wij benaderen winkels uit verschillende steden, liefst steden waar voldoende kinderen zijn aangesloten bij de lokale voetbalploeg, en proberen zo uit te breiden en onze app te verbeteren. In de toekomst willen wij ook apps ontwikkelen voor andere sporten.”

Maar van Schaik wil het ook op een groter vlak uitrollen. “Hier in Nederland heeft Albert Heijn momenteel een samenwerking met Efteling, waar de sprookjesfiguren ook tot leven kunnen komen. Ook wij zijn met zoiets bezig en zijn een app aan het maken voor het aankomende wereldkampioenschap voetbal in 2018.”Benieuwd wat er in de toekomst allemaal op ons scherm zal verschijnen.