Vorig jaar hebben de Nederlandse consumenten bijna een kwart meer op buitenlandse webshops gekocht. Vooral China wint aan populariteit. Daar zijn in 2016 bijna 60% meer bestellingen geplaatst. Ongeveer 4% van de Nederlandse cross-border uitgaven worden in België gedaan.

Vorig jaar zijn de totale online bestedingen in Nederland onverwacht opnieuw gegroeid tot 20,2 miljard euro, een stijging met liefst 23%. In 2015 was de groei vertraagd tot +16%. In 2016 werd in totaal 11,01 miljard euro online uitgegeven aan producten (+25%) en 9,15 miljard aan diensten (+19%), zo blijkt uit cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor, het onderzoek naar online consumentenbestedingen in Nederland.

De Nederlanders geven echter nog relatief weinig uit via buitenlandse webwinkels: vorig jaar was dat 637 miljoen. Dit is wel een groei van 24% ten opzichte van 2015 (513 miljoen). Iets meer dan één op de vier Nederlanders (15 jaar en ouder) heeft in 2016 één of meerdere aankopen via buitenlandse webwinkels gedaan. In totaal werden 3,5 miljoen cross-borderkopers geplaatst. In totaal was het cross-borderkanaal verantwoordelijk voor 3% van de totale online bestedingen in 2016 (evenveel als in 2015), aldus de marktmonitor. 

Van alle cross-borderbestedingen ging 384 miljoen naar de aankoop van producten (+41%) en 253 miljoen (+5%) naar diensten. De groei komt dus voornamelijk door het feit dat Nederlanders meer producten zoals telecom, kleding en speelgoed via het buitenland zijn gaan kopen. De sterkste stijging werd in het segment schoenen & lifestyle genoteerd: liefst +125%. Ook speelgoed (+77%) en kleding (+75%) laten een sterke cross-bordergroei zien. 

 

China zeer populair

Nederlanders die cross-border kopen, doen dat in eerste instantie in China. Liefst 30% komt uit dat land. Het wordt gevolgd door Duitsland (15%), het VK (14%), de Verenigde Staten (11%) en België (4%). Nadien volgen Spanje, Italië en Scandinavië (3%) en Frankrijk (2%). De rest van de wereld is goed voor 15%.

 

Er wordt dus vooral meer geshopt bij Chinese webwinkels, want de uitgaven bij Chinese webwinkels nemen met 59% toe”, stelt Thuiswinkel.org, de Nederlandse koepel van de e-commerce, vast. “Waar in 2015 nog 23% van de cross-borderuitgaven werd besteed op Chinese websites, ligt het aandeel van China in 2016 op 30%. In totaal gaven Nederlanders 190 miljoen uit op Chinese websites, vooral aan telecomproducten, IT en consumentenelektronica.

 

Kleinere items

De sterke groei van online bestedingen op Chinese webshops toont aan dat Nederlandse consumenten steeds vertrouwder raken met online shoppen. Waar eerst nog wat argwanend werd gedaan over aankopen in China, wordt dit nu steeds meer omarmd. Hierbij gaat het vooral om de goedkopere en kleinere items waarvoor een snelle levering minder van belang is. Online platformen als Alibaba zijn hiervoor ideaal vanwege hun schier onuitputtelijke aanbod”, zegt Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org.

De groeipercentages voor de cross-border bestedingen tegenover 2015 waren, na China, het hoogst in Groot-Brittannië (+24%), Duitsland (+19%) en de Verenigde Staten (+6%).