Miele start vanaf november met een groot offensief om Europawijd veel meer aanwezig te zijn in de e-commerce. Nu al zijn er webshops voor accessoires en onderhoudsmiddelen, maar er komt een nieuwe webwinkel waarin ook apparatuur wordt verkocht. De uitrol gebeurt in eerste instantie in Duitsland, maar nadien volgt de rest van Europa.

De Duitse fabrikant heeft zopas zijn ‘multichannel’-strategie voorgesteld. Ze voorziet dat de levering en installatie in samenwerking gaat samenwerken met zijn retailpartners. Die bekeken tot nu toe de oprichting van een webshop met argusogen, omdat ze in veel gevallen eigen webshops hebben. Maar Miele wil hen nu over de streep halen door hen een commissie voor elke verwerkte bestelling te betalen.

Miele zegt dat de uitrol van een eigen webshop niet kon uitblijven, omdat zijn website al een grote bron van informatie is voor de einderverbruiker. Tevens is gebleken dat zes van de tien potentiële klanten een bestelmogelijkheid op de site verwachtten, aldus Frank Jüttner, hoofd van de verkoopsorganisatie van Miele Deutschland. De creatie van de webshop past in een multichannel-strategie met drie hoofdassen.

Naast de eigen webwinkel komt er een nauwere samenwerking met andere online-partners. Die zullen aan bepaalde eisen moeten voldoen om Miele-producten te mogen verkopen. Zo zullen ze wekelijks minimaal 82 uur telefonisch bereikbaar moeten zijn. Tevens moeten ze aparte ‘shop-in- shop’ voor Miele hebben, met specifieke zoekfilters, productvergelijkers en koopadvies bevatten. Ze moeten ook voor gebruikers met een mobiel toestel toegankelijk moeten zijn. Als derde punt wordt van de retailpartners ook een betere presentatie van het merk op de ‘Point of Sale’ verwacht. Miele engageert zich wel om ‘meerdere miljoenen’ euro’s te investeren in de fysieke winkels van de retailers.