Mastercard heeft zijn stappenplan voorgesteld om online betalen beter te beveiligen. Samen met banken en de hele financiële sector introduceert het bedrijf vanaf april 2019 biometrie als de standaard verificatie voor digitale betalingen.

Steeds meer consumenten maken gebruiken van de nieuwste technologieën in alle aspecten van hun leven en verwachten dan ook meer beveiliging, meer eenvoud en meer gebruiksgemak. Biometrie kan hun daarbij helpen. Zo kunnen consumenten zich binnenkort identificeren met behulp van een eenvoudige vingerafdruk, irisscan, gezichts- of stemherkenning. Wachtwoorden en complexe pincodes lijken daarmee van de baan.

Biometrie, een goede oplossing volgens consumenten, bankiers en e-handelaars

Recent onderzoek van Mastercard en de Oxford Universiteit toont aan dat ruim 93% van de consumenten het gebruik van een vingerafdruk of gezichtsherkenning verkiest boven wachtwoorden om zijn betalingen te verifiëren. Daarnaast geeft 92% van de bankiers aan dat ze daarvoor ook biometrie willen gebruiken.

Volgens bankiers zouden klanten dankzij het gebruik van biometrische oplossingen meer geneigd zijn om door te gaan met hun aankoop. Daardoor kan het percentage van gebruikers die de betaling afbreken zakken tot 70% in vergelijking met andere methodes zoals die van het eenmalig wachtwoord verstuurd via sms.

Mastercard wil daarom de verificatieproblemen vanaf nu wegwerken. “In plaats van afhankelijk te zijn van iets wat de klant kent (onbeveiligde wachtwoorden), kiezen we ervoor om afhankelijk te zijn van wat de consument heeft (mobiele telefoon) en wie hij is (biometrie)”, verklaart Mastercard.

“Ons marktleiderschap toont aan dat we in staat zijn om ons aan te passen aan de verwachtingen en nieuwe eisen van klanten in Europa en de rest van de wereld”, aldus Carlo Enrico, voorzitter van de West-Europese divisie van Mastercard.

Het bedrijf werkt al verschillende jaren aan biometrische technologie voor betalingen en focust zich daarbij op klantenervaring en beveiliging, zowel online als offline. Mastercard Identity Check dat ondertussen beschikbaar is in 37 landen, gebruikt bijvoorbeeld al biometrische identificatie zoals digitale vingerafdrukken, iris- en gezichtsherkenning om de identiteit van de mobiele gebruiker te controleren.

Stappenplan

Om over te kunnen stappen naar deze nieuwe verificatievorm heeft Mastercard een aantal services ontworpen die voldoen aan de nieuwste technologie. Die services zouden niet alleen de krantenervaring verbeteren maar ook de beveiliging uitbreiden. Dankzij de overstap naar een nieuwe identificatievorm komt het bedrijf tegemoet aan de hoge Europese eisen van PSD2 omtrent de Sterke Klantenverificatie .

Januari 2018: detectiesysteem voor fraude

Tegen eind januari stelt Mastercard banken een nieuwe voorafgaande beslissingen dienst en een nieuw detectiesysteem voor fraude ter beschikking dat gebaseerd is op artificiële intelligentie. Op die manier tracht Mastercard fraude te verminderen en de goedkeuring van betrouwbare transacties te verhogen (Mastercard Decision Intelligence).

Juli 2018: mobiele service om uitgaven beter te controleren

Bovendien heeft Mastercard een nieuwe mobiele alarmservice ontworpen voor transacties zodat klanten hun uitgaven beter kunnen controleren. Om deze service vanaf juli 2018 te kunnen aanbieden, werkt het betaalbedrijf samen met banken en financiële instellingen.

 

Oktober 2018: geen omslachtige procedure meer bij een verlopen kaart

Vanaf oktober 2018 zullen consumenten geen stappen meer moeten ondernemen wanneer hun kaart verlopen is. Mastercard zal in alle discretie de nieuwe kaartgegevens aan de handelaars doorgeven (Automatic Biling Updater). Daarnaast zal het betaalbedrijf, op vraag van de klant, ook zijn transacties blokkeren als die niet meer relevant zijn.

April 2019: biometrie, de nieuwe standaard voor de verificatie van betalingen

Vanaf april 2019 zal Mastercard Identity Check het bestaande SecureCode vervangen zodat biometrie de nieuwe standaard wordt bij het digitaal betalen.