Marc Schepers, oprichter en voormalig CEO van CityDepot, verlaat het bedrijf. “Ik kan binnen de nieuwe context waarin CityDepot vandaag evolueert mijn passie niet meer kwijt. Ik wil nu opnieuw op zoek naar de essentie van ‘mijn’ ondernemerschap”, is samengevat zijn motivatie.

Schepers stond in 2011 aan de wieg van CityDepot. Dit bedrijf bundelt goederen aan de stadsrand om ze op een economische en ecologische wijze tot bij de handelaars in het stadscentrum te brengen. Het is inmiddels uitgegroeid tot een unieke speler in slimme stadsdistributie met vestigingen in een tiental Belgische steden. Het businessmodel trok bpost aan, die in 2015 een belang van 48% nam. Intussen is die participatie opgetrokken tot 99%. In april jongstleden trok hij zich terug als CEO en werd hij CDBO (Chief Business Development Officer).

 

Passie weggeëbd

Zijn beslissing om CityDepot te verlaten, is niet ingegeven door een specifiek twistpunt met de moedermaatschappij, zegt hij aan de transportnieuwssite Flows. “Het is het resultaat van een geleidelijk proces. Als ondernemer drijf ik voor een stuk op passie. CityDepot is geëvolueerd van een start-up naar een scale-up. Dan krijg je als oprichter minder ruimte om je ding te doen. Het moment is gekomen om terug te gaan naar waar ik zin in heb, hoe tof ik CityDepot als onderneming ook blijf vinden”, klinkt het.

Ook zegt hij dat CityDepot is opgericht vanuit een eigen visie over de ontwikkeling van dat bedrijf. “Die idealen vallen niet altijd te rijmen met de doelstellingen die Bpost nastreeft, en met de integratie met zusterbedrijven die binnen die groep op gang getrokken is”.

 

City Lab

Schepers, die naast zijn functies bij CityDepot ook co-directeur en mede-oprichter was van CityLab, zal zich volledig toeleggen op deze non-profitorganisatie. Daar wil hij focussen op de wisselwerking tussen (stedelijk) beleid en bedrijfsleven.