Op 2 augustus presenteerde JD.com in Indonesië zijn nieuwe winkelconcept zonder personeel en zonder kassa, waarbij de klant niet langer zijn producten moet scannen of moet aanschuiven aan de kassa. De Chinese e-commercereus testte het concept eerder uit op zijn thuismarkt, en het is nu de eerste keer dat JD.com naar het buitenland trekt.

Na de lancering in China eind vorig jaar presenteert JD.com nu zijn concept JD.id X-Mart in Jakarta, de hoofdstad van Indonesië, meer bepaald op de derde verdieping van een gebouw in de winkelstraat PIK. Sinds de introductie in Peking evolueerde het concept heel sterk. De winkel in Jakarta strekt zich uit over een oppervlakte van 270 m2 en biedt een groot gamma aan producten aan, een nieuwigheid voor JD.com. Alles in de winkel is gebaseerd op de ervaring van de klant. Daarvoor wordt artificiële intelligentie, gezichtsherkenning en RFID-technologie gebruikt.

“We zijn heel trots dat we JD.id X-Mart kunnen lanceren, ons eerste verkooppunt waarbij we artificiële intelligentie inzetten in Zuidoost-Azië en Indonesië. Het gaat om een eerste stap in de richting van het gebruik van technologie op de Indonesische markt om een nieuwe koopervaring te realiseren”, zegt Zhang Li, voorzitter van JD.id. “Het is nog maar het begin van onze inspanningen op vlak van artificiële intelligentie om Indonesië te veroveren en het land beter te bedienen.” Bedoeling is om van het verkooppunt een onderzoekcentrum te maken om na te gaan wat het potentieel van artificiële intelligentie is in fysieke en virtuele handel.

Hoe werkt het? 

“In de toekomst zullen mensen het gewoon zijn om hun dagelijkse inkopen te doen zonder langs de kassa te passeren”, aldus Eyvette Tung, projectmanager JD.id X, die eraan toevoegt dat gezichtsherkenning een heel persoonlijke interactie toelaat, waardoor het comfort voor de klant verhoogt. Concreet opent de klant zijn JD.id app op zijn smartphone en selecteert hij JD.id X. Daarna krijgt de klant een QR code te zien, die hij gewoon moet inscannen, waarna de gezichtsherkenning de identiteit van de klant bevestigt. De klant kan daarna zijn inkopen doen en naar de checkout gaan, waar een tweede gezichtsherkenningssysteem de aankoop bevestigt en rechtstreeks het bedrag van de kredietkaart van de klant haalt.

Groot gamma

De winkel verzamelt een grote selectie van producten, die alleen bij JD.id X te koop zijn, aan bijzondere prijzen. Zo zijn er modeproducten voor mannen en vrouwen, cosmetica, accessoires, huishoudelijke producten enzovoort. De winkel heeft ook een eigen huismerk. “Dankzij het grote aanbod onderscheiden we ons van andere winkels die AI inzetten en vooral basisproducten verkopen”, aldus JD.com. Elke week stelt de retailer interessante promoties voor. JD.com heeft op dit moment al 20 winkelpunten zonder personeel in China