Marktplaatsen maken hun opgang in de wereld van de e-commerce. De consument heeft steeds minder zin in webwinkel hopping. Hij wil zijn winkelkar in één keer kunnen volladen. Webwinkels hebben dat natuurlijk begrepen en openen steeds frequenter hun deuren voor derden die hen toelaten meer mensen te bereiken met hun aanbod. Dat zorgt soms voor problemen bij het beheer van de betalingen. Het is de taak van een marktplaats om de betalingen te verdelen tussen de verschillende verkopers zonder de onlangs in voege getreden PSD2-richtlijn te schenden wat deze operaties zeer complex maakt. Ingenico biedt hiervoor de oplossing.

“Marktplaatsen schieten vandaag als paddenstoelen uit de grond. De ingesteldheid evolueert. Vroeger vond de consument het geen probleem om een bepaald product bij één webwinkel aan te kopen en een ander elders te bestellen. Vandaag wil hij een aangename beleving en moet het nog eens allemaal heel snel gaan ook. In een toenemend aantal gevallen wil dat zeggen dat hij zijn aankopen wil afsluiten met één winkelmandje en dus ook met slechts één betaling. Daar komt meteen ook het succes van marktplaatsen als Amazon, bol.com en andere giganten vandaan. Je ziet tegelijk dat meer en meer webwinkels hun aanbod gaan diversifiëren, en op die manier zelf marktplaatsen worden. Ze willen hun aanbod vergroten zonder daarom meer voorraad aan te leggen. Dit doen ze door andere e-shops toe te laten om via hen te verkopen”, legt Strategic Manager Guillaume Flandin van Ingenico uit.

“Veel webwinkels die evolueren naar een marktplaats realiseren zich echter niet dat ze zo te maken krijgen met een wetgeving die dit danig bemoeilijkt, zoals de nieuwe PSD2-richtlijn.”

Wat is de PSD2?

De update van de Europese richtlijn op de betalingsdiensten, beter bekend onder zijn Engelse afkorting PSD2, bevat nieuwe regels die de consument toelaten te genieten van eenvoudigere, efficiëntere en vooral veiligere betaalmethodes.

De PSD2 trad op 13 januari 2018 in werking. Het toepassingsgebied ervan is veel ruimer dan dat van de eerste richtlijn, die uit 2010 dateerde. De richtlijn regelt niet alleen de bescherming van de consumenten bij online betalingen, maar ook de werking van de financiële instituten die deze betalingen beheren. Zowel de banken als de ‘Payment Service Providers’ (PSP’s) zijn dus betrokken.

Gedaan met de uitzonderingen

De PSD2 heeft een belangrijke impact op e-commerce en de gebruikte betaalmogelijkheden. Heel wat uitzonderingen waar de online verkopers van konden genieten tijdens de duur van de PSD1, werden geschrapt. Die impact blijft tamelijk beperkt voor webwinkels, maar is des te groter voor marktplaatsen. Voor de inwerkingtreding van de PSD2 hadden die geen specifieke vergunning nodig, omdat ze werden beschouwd als een soort ‘agentuur’ die de relaties tussen koper en verkoper faciliteerde.

“Door het intreden van de PSD2 wordt nu vereist dat een handelsagent controle uitoefent over of in het bezit komt van gelden van klanten via een erkende betaalinstelling zoals Ingenico ePayments. Dit om de consument die online betaalt beter te beschermen. De marktplaatsen die werken met fondsen van derden - de gelden die ze hebben verworven voor rekening van de bedrijven die via hun tussenkomst hun goederen aan de man brengen - moeten dus kiezen. Ofwel worden ze zelf een betaalinstelling, ofwel moeten ze een beroep doen op een erkende betaalinstelling: bank of PSP dus ”, legt Guillaume Flandin uit.

Volgens hem is de tweede optie duidelijk de beste. “Om een erkende betaalinstelling te worden, moet de marktplaats een banklicentie of een licentie voor elektronisch geld verwerven, zich strikt aan de compliance-regels houden, regelmatig audits ondergaan, verslag uitbrengen bij de Nationale Bank en ga zo maar door. Voor een marktplaats zijn dat enorm zware voorwaarden. Het is dus veel makkelijker om in zee te gaan met een bank of een PSP”, weet hij.

De impact van het gemengde winkelmandje

“Blijft dus over: de keuze tussen een bank of een PSP die een licentie heeft voor elektronisch geld, zoals Ingenico. Het businessmodel van marktplaatsen vertrekt uiteraard van het gemengde winkelkarretje: de klant bestelt in één keer verschillende producten van verschillende handelaars. Je kan dus maar beter werken met een PSP die beschikt over aangepaste informaticatools en veel ervaring heeft met gemengde winkelmandjes. Want niet alleen moeten de betalingen van de marktplaats beheerd en correct verdeeld worden over de verschillende handelaren, er moet ook gezorgd worden voor een efficiënte betaaloplossing en er moeten duidelijke analyses en rapporteringen worden opgesteld. Als je duizenden bestellingen moet verwerken, wordt dat al gauw veel te complex indien je niet over de juiste IT-tools beschikt. Dat is bij Ingenico wel het geval en dus kan je daarvoor bij ons terecht. We kunnen met andere woorden een totale one-stop shopping ervaring bieden die gaat vanaf de betaling van de klant tot en met de verdeling van de betalingen over de bankrekeningen van de handelaars”, vertelt Patrick Reymond, Product Owner bij Ingenico.