E-commerce blijft stevig groeien in België. De sector verwacht dit jaar een omzet van 10 miljard euro, tegenover 9 miljard euro vorig jaar. Helpen Black Friday en Cyber Monday die doelstelling te halen?

In een nieuwe studie onderzoekt GfK onder meer hoe groot de invloed is van Black Friday en de komst van Amazon Prime op het omzetcijfer van de e-commerce in ons land, maar ook hoe de onlinehandel evolueert. De BeCommerce Market Monitor bevestigt het toenemende belang van e-commerce in België. Van januari tot en met juni 2017 steeg het online gespendeerde budget met 10%, tot € 4,9 miljard. Ook het aantal online aankopen (toename van 2%) en het aantal mensen dat ten minste één online aankoop deed (toename van 2%) steeg tijdens het eerste semester van 2017. De studie, een samenwerking van GfK, Google, Worldline, PostNL en BeCommerce, toont ook aan dat we sinds het eerste kwartaal van 2017 een sterkere groei van e-commerce noteren in Wallonië in vergelijking met Vlaanderen. In absolute cijfers blijft Vlaanderen de grootste markt.

Shoppen ‘s nachts

Met de recente lancering van Amazon Prime versterkt de Amerikaanse e-commerce gigant zijn ambities en stuwt het de concurrentie binnen e-commerce naar een nieuw niveau, maar het is niet de enige nieuwigheid in de sector. “Naast de komst van Amazon in de Belgische markt zien de onderzoekers een ander Amerikaans fenomeen in het straatbeeld verschijnen: Black Friday en Cyber Monday volop hun intrede in de Belgische retail. Verschillende steden houden offline shopping nachten op 24 november en online wordt het moeilijker en moeilijker om naast Black Friday aanbiedingen te kijken”, aldus het rapport van GfK en partners.

Weekendlang winkelen

De impact van Black Friday en Cyber Monday op de verkoopcijfers moet nog blijken, alsook de verhouding tussen offline en online winkelen, aldsu GfK. Het verschil tussen Black Friday en Cyber Monday vervaagt volgens het onderzoek meer en meer, waardoor de periode evolueert naar een verlengd shoppingweekend. Recent onderzoek leert ons dat 56% van de Belgische consumenten het concept van Black Friday of Cyber Monday kent. 1 op 10 geeft aan hier in het verleden al aan deelgenomen te hebben. Uit hetzelfde onderzoek blijkt dat 14% van de Belgen de datum in zijn agenda heeft gezet om online eindejaarcadeaus in te slaan en dat 3 op 10 Belgen extra aandacht zal besteden aan online shopping sites voor mogelijke spontane aankopen. We zien een kleine meerderheid vrouwelijke consumenten in deze groep (32% tegenover 26% mannen), maar vooral een sterkere aanwezigheid van jongeren (39% bij 18- tot 24-jarigen, 34% bij 25- tot 34-jarigen). De helft van de Belgen geeft echter aan geen extra aandacht te zullen besteden aan online shopping op Black Friday of Cyber Monday.