Terwijl gemiddeld 62% van de Europese handelaars een online winkel heeft, verkoopt slechts de helft (52%) van de Belgische handelaars al via internet. Dat blijkt uit een onderzoek door HR-dienstverlener SD Worx.

Hoe ervaren handelaars de impact van e-commerce? Die vraag stelde HR-dienstverlener SD Worx aan bijna vijfhonderd handelaars met vijftig tot duizenden werknemers in België, Duitsland, Frankrijk, Groot-Brittannië en Nederland. 

E-commerce kende de afgelopen jaren een sterke groei, wat voor heel wat uitdagingen zorgt in de retail-sector. Handelaars blijken wel het belang van e-commerce te herkennen. Toch schakelen ze, in tegenstelling tot hun klanten, minder snel over naar nieuwe technologieën.

België loopt achter

Uit de steekproef blijkt dat 62% van de handelaars een webshop heeft. Kleding- en schoenenwinkels zijn de voortrekkers, terwijl doe-het-zelf handelaars amper gebruik maken van e-commerce. Nederland is koploper: ruim 76% heeft er een webshop. Bij de Belgische handelaars heeft slechts de helft (52%) een online winkel. Van de ondervraagde landen scoort alleen Frankrijk nog lager, met 48%.

 

Te weinig mobiel

De webshop is wel nog te weinig mobiel: slechts 31% heeft een website die zich specifiek aanpast aan smartphones. Voor alle landen samen heeft gemiddeld een op de vijf handelaars een eigen app voor zijn webshop (21%). Er zijn grote verschillen tussen de landen: Belgische handelaars zijn duidelijk in de minderheid hier (9%), de Britten maken de beste beurt hier (30% heeft een speciale app).

 

Omnichannel loont

Handelaars zien een positieve impact van e-commerce op hun verkoop en bijna drie op vier (70%) verwacht dat dit nog zal groeien. Meer dan 60% denkt dat wie niet in e-commerce investeert, in de problemen zal geraken.

De traditionele retailsector mag dan de toegenomen concurrentie van grote e-commerce winkels voelen, winkelen in een fysieke winkel blijft belangrijk voor de klant. De meerderheid van de handelaars zijn er dan ook van overtuigd dat de combinatie van een fysieke winkel met een online winkel noodzakelijk is om in de toekomst succesvol te blijven.