Ocado gaat technologie leveren aan de Franse supermarktengroep Casino. De Britse onlinesupermarkt gaat voor de e-commerceactiviteiten van Monoprix een geautomatiseerd distributiecentrum bouwen en het zogenaamde Ocado Smart Platform tevens inzetten voor de uitbouw van de website, alsook voor de routeplanning voor de last mile. Ocado zet zo een stap verder in zijn transformatie van een online supermarkt naar een leverancier van geavanceerde technologie.

Het Britse Ocado is wereldwijd de grootste pure player in de e-commerce van voedingswaren, met een omzet van 1,5 miljard euro. Hiervoor ontwikkelde de groep zeer geavanceerde technologie en het Ocado Smart Platform dat alle aspecten van het fulfilment, het beheer van het klantenbestand en de organisatie van de thuisleveringen omvat. De online boodschappendiensten – en zeker die van voedingswaren – vergen een zeer goed uitgekiende en dure logistiek. Om deze uitdaging aan te gaan koos Ocado voor een zeer gerobotiseerde logistiek, die het zelf ontwikkelde en sinds enkele jaren ook aan derden voorstelt.

Groupe Casino heeft nu een deal met Ocado gesloten voor haar verschillende merken. Monoprix.fr wordt de eerste webshop van de groep die ervan zal genieten. In eerste instantie wordt een distributiecentrum nabij Parijs gebouwd. Die zou groter zijn dan Ocado’s platform in Andover, zijn meest moderne. Naar schatting 50.000 referenties zullen van daaruit kunnen geleverd worden in Parijs, Ile de France, Normandië en Hauts de France.  Het distributiecentrum moet binnen de twee jaar operationeel zijn. Op termijn zouden andere gerobotiseerde centra gebouwd worden nabij andere grote Franse steden.

Ocado zal het gebouw niet alleen ontwerpen en bouwen, maar ook beheren. Casino betaalt de Britse groep een commissie afhankelijk van de behandelde hoeveelheden en het serviceniveau dat bereikt wordt. Een nadeel van dit systeem is dat Casino afhankelijk wordt van Ocado en zijn technologie. Na verloop van het contract is het zeer moeilijk om over te schakelen naar een andere dienstenleverancier: Ocado is immers eigenaar van de gebouwen, de software en misschien vooral de data.

Dat Casino toch voor dit model gekozen heeft, heeft te maken met de wil om het speelveld zo snel mogelijk te beheersen. Zo wordt het bijvoorbeeld moeilijker voor AmazonFresh om in Frankrijk voet aan de grond te krijgen. Enkele weken geleden deden geruchten de ronde dat Amazon de supermarktketen E.Leclercq had benaderd. Die zijn inmiddels ontkend, maar het geeft wel aan dat de Amerikaanse groep ook in Europa wil investeren in bakstenen winkels (en distributiecentra voor voeding), van waaruit de last mile kan worden georganiseerd.