Het Zalando-aandeel klom gisteren met meer dan 6%. Ook vandaag blijft het lichtjes stijgen, tot iets boven de 24 euro. De reden hiervoor is een interview in het Handelsblatt met Dongxii-oprichter Marcel Münch. Volgens hem is het online modeplatform een overnameprooi, waarbij vooral Alibaba in het vizier komt.

Münch is een kenner van de crossborder onlinehandel met China. Zijn app Dongxii helpt Chinese consumenten Westerse goederen te kopen. In het interview wordt hem gevraagd of Alibaba in Europa een kans maakt om op te boksen tegen sterke spelers als Amazon of Zalando. Hij antwoordt dat “Alibaba binnenkort zal investeren in bedrijven in Europa en dat Zalando daarbij een overnamekandidaat is. Dat bedrijf is niet alleen interessant vanwege de toegang tot 25 miljoen eindklanten, maar ook omdat het aandeel relatief goedkoop gewaardeerd wordt”.

Feit is dat, zelfs na de koersstijging van de afgelopen dagen, het aandeel nog steeds minder dan de helft waard is als bij de piek in juli 2018.  Twee winstwaarschuwingen en zwakke kwartaalcijfers deden de koers sindsdien fors dalen. Vandaag wordt Zalando op ‘slechts’ zes miljard euro gewaardeerd.

Münch is overigens niet de enige die een overname van Zalando mogelijk ziet. Volker Bosse, een analist bij Baader Helvea, zei begin december dat hij zich kan voorstellen dat een overnamepoging nakend is. Hij citeerde toen niet alleen Alibaba, maar ook Amazon of H&M. Volgens Bosse zijn niet alleen de koers en de 25 miljoen klanten aanlokkelijk, maar ook en vooral hun data, die de overnemer heel veel kunnen leren over het aankoopgedrag van de Europese modeliefhebbers.

Overigens heeft Zalando nog een troef: een uitstekend logistiek apparaat. Ondanks – of misschien omwille van – het verlieslatende bezorgmodel, heeft het bedrijf op dit vlak een zeer goed en performant business model, met toonaangevende logistieke partners zoals Fiege, Arvato en Kuehne+Nagel.

Dat Alibaba volgens Münch en Bosse bij de overnamekandidaten zit, lijkt op het eerste zicht verwonderlijk, omdat de Chinese online gigant, in tegenstelling tot Amazon of H&M, in eerste instantie een grote marktplaats is, zonder eigen webwinkel. Zalando zit echter al een tijdje in een – vrij succesvol –  transitieproces, waarbij het platform evolueert van een kleding- en schoenenwebwinkel naar een marktplaats voor mode, accessoires, cosmetica en misschien ook binnenkort decoratie en huistextiel.