Wehkamp en BCC, onderdeel van de Franse multinational Fnac Darty dat elektronica en huishoudelijke apparaten verkoopt, worden exclusieve alliantiepartners. Tijdens deze lange-termijnsamenwerking zal BCC instaan voor het complete assortiment van de Nederlandse e-tailer. Het Nederlandse zusterbedrijf van Vanden Borre kan dan weer profiteren van het complete fulfilmentproces van wehkamp.

Vanaf eind oktober 2018 stelt BCC zijn complete assortiment aan producten beschikbaar voor wehkamp. Bovendien neemt het bedrijf ook de aankoop van de elektronica en huishoudelijke apparaten voor beide bedrijven op zich. Op zijn beurt zal het dan weer kunnen genieten van de digitale kennis van zijn partner, alsook van zijn complete fulfilmentproces. BCC staat bovendien in voor de levering en installatie van grote huishoud- en televisietoestellen.

Op termijn zal de samenwerking verder worden uitgebreid, klinkt het in een persbericht. Zo zullen klanten van beide bedrijven gebruik kunnen maken van elkaars serviceproposities, zoals installatie, reparatie, betaaloplossingen, bezorgservices en het gebruik van de fysieke locaties van BCC voor beide klantgroepen. 

Fnac Darty benadrukt dat die samenwerking de positie van beide spelers op de Nederlandse markt versterkt. “Door het bundelen van de online kracht en complete service van wehkamp mét de elektronica expertise en fysieke locaties van BCC, ontstaat er een uniek omnichannel aanbod op de Nederlandse markt”, verduidelijkt Enrique Martinez, CEO van Fnac Darty.

“We zijn erg verheugd over onze samenwerking met wehkamp. Klanten van beide bedrijven kunnen daarbij profiteren van het beste van omnichannel en onze diensten. We zetten zo onze transformatie van onze activiteiten in Nederland verder in de hoop om onze positie in deze erg digitale markt te versterken”, besluit hij.

BCC bezit momenteel zo’n 65 winkels, heeft een online platform en stelt zo’n 1.300 medewerkers te werk. Het bedrijf is een van de leidende elektro-speciaalzaken in Nederland, en pionier op het gebied van Smart Home. 

Wehkamp

Wehkamp op zijn beurt is dan weer het online warenhuis voor gezinnen in Nederland. De e-tailer heeft ruim 2 miljoen vaste klanten, meer dan 500.000 bezoekers per dag en verstuurt meer dan 10 miljoen pakketten per jaar. Bovendien bestaat het assortiment uit ruim 400.000 verschillende artikelen van 2.000 merken, verdeeld over de talrijke categorieën waaronder mode, wonen & slapen en tuin & klussen. Een alliantie binnen de categorie elektronische en huishoudelijke apparaten kwam dan ook niet als een verrassing in Nederland.

“Wij zijn enorm blij met deze samenwerking met BCC. Fantastisch dat wij elkaar op deze manier kunnen versterken en wehkamp zo verder kan bouwen aan de ultieme klantervaring voor gezinnen in Nederland”, reageert reageert Piet Coelewij, CEO van wehkamp. “Deze samenwerking maakt deel uit van de verdere groeistrategie van wehkamp. Wij richten ons vooral op mode, wonen, beauty en baby/kids, daar zijn we ontzettend goed in. Voor alle andere categorieën, die relevant zijn voor gezinnen, investeren we in partnerships. Als bijvoorbeeld in dit geval de wasmachine het plotseling niet meer doet, willen we die natuurlijk ook aan onze klanten kunnen blijven bieden. Maar, dan uiteraard wel mét alle services van wehkamp, zoals vandaag besteld morgen in huis, gratis retour (ook gratis bij je thuis opgehaald), diverse betaaloplossingen en alles geregeld in de wehkamp app. Door onze partnerships verder uit te breiden, creëren we nog sneller een breed, relevant en verrassend assortiment voor onze klanten”, reageert Piet Coelewij, CEO van wehkamp.

Wehkamp dat in 2014 nog zijn intrede deed op de Belgische markt, trok zich in augustus vorig jaar definitief terug uit ons land. De alliantie in Nederland zal dan ook geen impact hebben op de activiteiten van Vanden Borre in België.