Gisteren ondertekenden Alibaba en de Belgische en Waalse regeringen een samenwerkingsakkoord voor de investering van het Chinese e-commercebedrijf in Luik. Daarbij is de meeste aandacht gegaan naar het logistieke centrum van 220.000 m² dat Alibaba-dochter Cainiao gaat bouwen. Maar nog belangrijker is het akkoord om van België een Electronic World Trade Platform (eWTP) te maken. Dat maakt de wereldwijde e-commerce toegankelijk voor kmo’s.

Het eWTP is het geesteskind van Alibaba’s oprichter Jack Ma. Volgens hem hebben vandaag vooral de grote, rijke multinationals toegang tot de crossborder webhandel. Kleine en middelgrote ondernemingen kunnen er niet aan deelnemen, of veel moeilijker, omdat zij te veel obstakels tegenkomen op gebied van douane, logistiek, financiële transacties, cloud computing, en dergelijke. Het platform moet hen helpen om die obstakels te overstijgen. Hiervoor wordt in de deelnemende landen een zogenaamde ‘e-hub’ gestart.

Een eerste eWTP werd in China zelf uitgerold en een tweede komt in Maleisië. Ook in Rwanda zou er een komen. België wordt het eerste Europese land dat met een eWTP start. Van de landen die meedoen wordt verwacht dat ze de regels om in en uit te voeren simpel en pragmatisch maken. België en Alibaba gaan dan ook samenwerken om de douaneprocedures te digitaliseren en te stroomlijnen.

In Luik komt er niet alleen een e-hub voor het eWTP-platform, maar ook een immense fysieke hub van Cainiao, die naar verwachting in 2021 in gebruik genomen wordt. Die zal dus niet alleen dienen voor de import vanuit China van online bestelde goederen (en de retourlogistiek), maar ook als uitvoercentrum voor Belgische en Europese producten.

De nieuwe logistieke hub wordt volgens Alibaba dan ook de hoeksteen van het eWTP in Europa, waarbij de groep een sleutelrol zal spelen in het vergemakkelijken van de handel naar China. Enkele weken geleden zei CEO Daniel Zhang dat Alibaba zich zal profileren als een ‘Gateway to China’. Het land engageerde zich onlangs om de komende vijf jaar voor ruim 200 miljard aan goederen te importeren.