Een ruime meerderheid van de Europese online-consumenten kiest voor een levering aan huis van hun bestelling. De meeste online-aankopen in Europa worden nog steeds gedaan via de computer of de laptop, maar het aandeel van de smartphone groeit. En de dienstverlening van de webshop inzake snelheid en real-time informatie over de levering, is doorslaggevend bij een aankoop. Dit blijkt uit een grootscheepse enquête van pakjesvervoerder DPD in 21 Europese landen, die zopas is verschenen.

Een opvallende vaststelling is dat het online koopgedrag niet afhankelijk is van de internetpenetratie. Gemiddeld heeft 82% van de Europeanen een internetaansluiting en heeft 51% van hen minstens één aankoop de afgelopen maand gedaan. In Nederland, waar de mensen het meest over internet beschikken, 94%, is dat slechts 44%. Slechts 66% van de Italianen heeft internet, maar 55% van hen koopt regelmatig op het internet. In België is 89% van de gezinnen op het net aangesloten, en heeft 46% van hen minstens één maal de afgelopen maand een online aankoop gedaan.

De Europese e-consumenten willen in 84% van de gevallen dat het bestelde product aan huis wordt geleverd, maar velen van het overwegen alternatieven zoals leveringen in afhaalpunten of pakjeskluizen. Webshops moeten zich daarom meer aanpassen aan de levenswijze van de consumenten.

 

Next day

Uit de enquête blijkt nog dat flexibiliteit een sleutelfactor is in e-commerce. Liefst 86% van de e- consumenten zegt dat een aankoop waarschijnlijker is als de webshop een levering de volgende dag kan aanbieden. 84% van hen verwacht een real-time tracking van hun pakje en 83% een mogelijkheid om het moment van de levering te kunnen veranderen. Dat zijn veel belangrijkere factoren dan bijvoorbeeld een levering tijdens het weekend of in de avond.

In heel Europa worden online vooral kleding (48%), boeken (43%), schoenen (40%), high tech (35%) en cosmetische of gezondheidsproducten (35%) gekocht. In het VK worden verhoudingsgewijs het meest kruidenierswaren en voeding gekocht (14,2%) en in Duitsland het meest medicijnen (15,3%).

Een andere opvallende vaststelling is dat de e-commerce in Europa voor 85% het feit is van ‘zware kopers’. Zij plaatsen gemiddeld 3,3 aankopen per maand. Zij willen in ‘slechts’ 79% van de gevallen thuis beleverd worden en zijn verhoudingsgewijs zijn zij de grootste fans van afhaalpunten (18%). De ‘middelzware’ kopers hebben een aandeel van 13% in de aankopen en de kleine kopers een aandeel van slechts 2%.

 

Potentieel

De producten met het meeste potentieel, met andere woorden de producten waarvan de Europeanen zeggen dat ze nu bereid zijn op het net aan te kopen, zijn kleine meubelen en decoratie (20%), DVD’s en games (18%) en witgoed/klein elektro (18%). Het DPD-onderzoek'E-Shopping Barometer Report 2016' werd uitgevoerd door Kantar TNS bij ruim 23.000 e-consumenten in 21 landen, waaronder België. Alle deelnemers waren ouder dan 18 jaar en hadden sinds begin vorig jaar ten minste één bestelling online geplaatst.