Europese e-commerce kent ook dit jaar stevige groei

De Europese online retail kent ook dit jaar een flinke groei groei in 2019. Na een omzetstijging met 11,87% tot 547 miljard euro in 2018, zal de Europese B2C e-commerce-omzet in 2019 naar verwachting groeien met bijna 14% tot 621 miljard euro. West-Europa blijft zeer duidelijk de grootste e-commercemarkt.

 

Ecommerce Europe en EuroCommerce publiceerden zopas het Europese B2C Ecommerce Report 2019, dat de belangrijkste feiten en cijfers over de sector van de online B2C-handel in Europa schetst.

 

De omzet van e-commerce zal dit jaar naar verwachting groeien met 13,6% tot 621 miljard euro. De drie belangrijkste markten zijn het Verenigd Koninkrijk (200,5 miljard euro), Frankrijk (104,2 miljard) en Duitsland (101,4 miljard). De regio West-Europa is goed voor 67% van de omzet, of 365 miljard euro. Zuid-Europa volgt met 14% (78 miljard euro) en Noord-Europa met 9% (49 miljard euro).

 

 

De Noord-Europeanen hebben echter de hoogste uitgaven per e-shopper, met 2.046 euro in 2018. In West-Europa is dat 1.968 euro. Het Europees gemiddelde was 1,346 euro. Dat zou dit jaar stijgen tot 1.464 euro.

 

Uit het verslag blijkt ook dat het land met het hoogste onlinewinkelpercentage (de internetgebruikers die effectief ook online shoppen) in 2018 Zwitserland is met 88%, gevolgd door het Verenigd Koninkrijk (87%) en Denemarken (86%). De laagste scores  werden in Bulgarije (31%), Roemenië (26%) en Oekraïne (22%) geregistreerd.

 

Wat de cross-border aankopen betreft, zijn de Maltese e-shoppers koplopers (89%), gevolgd door Cyprioten (83%) en de Luxemburgers (82%).

 

In Europa zijn de drie belangrijkste redenen om niet online te shoppen nog steeds het wantrouwen in de betalingsveiligheid, de vrees om de bestelde goederen niet te krijgen en de te lange levertijden of problemen met de levering.

 

Te veel obstakels in Europa

 

Ondanks de groei van de Europese e-commerce markt hebben bedrijven nog steeds te kampen met obstakels die hun ontwikkeling belemmeren, met name in hun cross-border verkoop. Volgens Marlene ten Ham, secretaris-generaal van Ecommerce Europe, moet Europa haar inspanningen opvoeren om de markt open te trekken. “In de eerste plaats moeten we de huidige regelgeving beter handhaven voordat we nieuwe regelgeving creëren. Ten tweede moeten we belangrijkste regels en normen harmoniseren. En tot slot moeten we meer investeren in nieuwe technologieën en digitale vaardigheden", zegt ze.

 

Ook Christian Verschueren, directeur-generaal van EuroCommerce, vindt dat de Europese online markt meer eengemaakt moet worden. “Er is hier een fantastisch potentieel, met een markt van 500 miljoen redelijk welvarende Europeanen. Toch zijn er te veel problemen met uiteenlopende consumentenwetten, btw, etiketteringsregelingen en veel distributiebeperkingen die ondernemers afschrikken en dit potentieel onbenut laten".

 

Auteur: 

philippe.vandooren

categorie: 

Laatste productlanceringen