De Europese Commissie is een onderzoek gestart naar naar drie mogelijke gevallen van concurrentieverstorende praktijken in e-commerce. Ze wil weten of sommige bedrijven consumenten beletten om te profiteren van een grensoverschrijdend aanbod. De enquête spitst zich toe op consumentenelektronica, videogames en hotelaccommodaties.

Margrethe Vestager, Eurocommissaris voor Mededingingsbeleid, zegt dat de drie onderzoeken focussen op verkooppraktijken van enkele bedrijven, die ervan verdacht worden om volledige vergelijkingsmogelijkheden van prijzen en voorwaarden voor consumenten te beperken. "E-commerce moet consumenten een ruimer aanbod aan goederen en diensten bieden, maar hun ook de kans geven om in het buitenland te kopen. In de drie onderzoeken gaan we na of deze bedrijven de EU-mededingingsregels overtreden door oneerlijke restricties op te leggen voor detailhandelsprijzen of door klanten van bepaalde aanbiedingen uit te sluiten op basis van hun nationaliteit of locatie," zegt ze.

Volgens Vestager zijn er aanwijzingen dat sommige bedrijven barrières opwerpen om grensoverschrijdende onlinehandel tegen te gaan. Ze compartimenteren de interne markt in de EU volgens nationale grenzen om zo concurrentie uit te schakelen. Het onderzoek beoogt het verzamelen van marktinformatie om zo een beter inzicht te krijgen in de aard, de verspreiding en de effecten van deze barrières.

Drie onderzoeken

Het eerste onderzoek focust op een aantal fabrikanten van consumentenelektronica: Asus, Denon, Marantz, Philips en Pioneer. Het wil achterhalen of ze de mogelijkheden voor onlinedetailhandelaren inperken om zelf de prijzen te bepalen voor veelgebruikte producten zoals huishoudtoestellen, notebooks en hifi-producten.

De Commissie onderzoekt ook bilaterale afspraken tussen Valve Corporation, de eigenaar van het game-distributieplatform Steam, en vijf uitgevers van videogames voor PC’s. Deze zijn Bandai Namco, Capcom, Focus Home, Koch Media en ZeniMax. In dit onderzoek gaat het om praktijken van geoblocking, waarbij ondernemingen consumenten beletten om digitale content (in dit geval PC-games) aan te schaffen, wegens hun locatie of het land waar ze verblijven.

Het derde onderzoek, naar aanbieders van hotelaccomodatie, is gelijkaardig. Vestager wil weten of er mogelijk verboden afspraken over prijzen en voorwaarden bestaan tussen de hotelketen Mellá Hotels en de touroperatoren Kuoni, REWE, Thomas Cook en TUI. Dat onderzoek kwam er specifiek na klachten van klanten.