Eind deze maand gaat de Duitse pakjesvervoerder van start met experimentele leveringen per robot. Het proefproject in samenwerking met Starship, de ontwikkelaar van het automatisch rijdend voertuigje, zal tot het einde van het jaar duren.

Terwijl men in Amerika gelooft in pakjesbezorging per drone in de steden, staat men in Europa veel sceptischer tegenover. Bij ons is men eerder overtuigd dat drones op termijn zullen kunnen ingezet worden voor pakjesleveringen in afgelegen gebieden, waar het teveel tijd en geld kost om een bestelwagen te sturen. Geautomatiseerde leveringen voor de e-commerce in de steden en voorsteden zullen eerder per robotwagentje gebeuren, gelooft de Duitse pakjesvervoerder Hermes Logistik.

Daarom gaat hij in samenwerking met Starship, de Estse ontwikkelaar van de leverrobot, een experiment opzetten in de voorstad van Hamburg. Sinds enkele weken zijn er ook tests in Londen met JustEat voor de bezorging van maaltijden, alsook lokale experimenten in Düsseldorf en Zwitserland.

Combinatie met afhaalpunten

Het interessante aan het proefproject van Hermes, is dat het een aanvullende dienstverlening voor de leveringen van online bestellingen in afhaalpunten. De proef gaat door vanuit drie ‘Paketshops’ in de voorstand van Hamburg.

Consumenten die niet thuis kunnen zijn voor de levering van een bestelling, doen vaak een beroep op een afhaalpunt. Bij de partners van Hermes kan men zijn pakket binnen de 10 dagen afhalen. In dit experiment kan de klant ervoor kiezen om niet naar de Paketshop te gaan, maar het pakje op afroep door een robot te laten bezorgen. Dat gebeurt binnen de 30 minuten. De klant kiest wanneer dat moet gebeuren.

De zeswielige robot kan binnen een straal van drie à vier kilometer leveringen uitvoeren. Als hij op bestemming is, stuurt hij een SMS die de klant verwittigt dat hij het pakje in ontvangst kan nemen. Het openen gebeurt via een eenmalige en versleutelde link. Probeert men de ‘koffer’ van de robot met geweld te openen, gaat een alarmsignaal af en wordt een centrale verwittigd. De lokalisatie gebeurt nauwkeurig per GPS.

 

Voetpaden

De robot beweegt zich niet voort over de straat, maar op de trottoirs. Dat gebeurt volautomatisch aan wandelsnelheid. In deze fase kan de robot een straat of fietspad niet alleen oversteken. Een operator moet hem daarbij vanop afstand helpen. In een later stadium zal dat ook volautomatisch kunnen gebeuren. Bij de tests in Hamburg zullen de robots begeleid worden door een tweede persoon, die helpt bij het in kaart van de omgeving die de robot moet leren kennen.

Snelle leveringen

Starship Technologies is twee jaar geleden in Estland opgericht door Ahti Heinla en Janus Friis, twee oprichters van Skype. Momenteel zijn er 12 van de Starship-robots in test. Zij hebben in totaal al meer dan 8.000 km afgelegd, zonder noemenswaardig accident. Zij kunnen boodschappen, e-commerce bestellingen en maaltijden vervoeren.

 

Een video over hoe Starship werkt ziet u hier: