In de ontwikkeling van drones voor pakjesvervoer heeft DP DHL een forse stap vooruitgezet. Het pakjesbedrijf testte van januari tot en met maart met succes het gebruik van ‘Parcelcopters’ uit in reële omstandigheden rond de Alpen. 

De Parcelcopter is de nieuwste drone van Deutsche Post DHL. De eerste generatie werd eind 2013 voorgesteld. Het vliegtuigje, dat manueel gestuurd werd, kon pakjes tot 1,2 kg zwaar 1 km ver vliegen. De tweede generatie werd eind 2014 getest tussen het Duitse vasteland en een eiland in de Noordzee. Het kon autonoom vliegen over een afstand van 12 kilometer, met pakjes van 1,2 kg. Begin dit jaar werd een nieuwe stap genomen, in de Beierse Alpen. De derde generatie ‘Paketcopter’ vloog aan een snelheid van 70 km met pakjes tot 2 kg tussen Reit im Winkl en het Winklmoosalm-plateau. De afstand bedroeg 8,3 km en het hoogteverschil 500 m.

Private klanten konden zendingen aanleveren in de speciaal ontwikkelde kluizen ‘Parcelport Skyport’ genoemd. Ze werden automatisch aan boord van de drone geladen en naar een gelijkaardige ‘pakjesluchthaven’ gevolgen, waar de zending eveneens automatisch werd gelost en ter beschikking van de bestemmeling gesteld. In totaal werden er zo 130 autonome opstijg- en landingscycli uitgevoerd. De zendingen bestonden voornamelijk uit sportartikelen of dringend noodzakelijke medicijnen. De vluchttijd bedroeg amper 8 minuten. Over de weg neemt dezelfde trip in de winter meer dan 30 minuten in beslag. 

Volgens Jürgen Gerdes, bestuurder van Deutsche Post DHL belast met eCommerce/Parcel, is het de eerste keer wereldwijd dat een pakjesdrone effectief in een logistieke keten werd geïntegreerd, tot bij de eindverbruiker. “We hebben nu zo’n graad van technische en operationele maturiteit bereikt - met geautomatiseerd laden, vliegen en lossen - dat wij kunnen overwegen om de technologie ook in een stedelijke omgeving te testen,” zegt hij.