De concentratiebeweging in de sector van de e-commerce in Europa houdt aan. Nu is het aan de beurt van de Duitse pakjesgigant DHL Deutsche Post om aan te kondigen die die een minderheidsparticipatie heeft genomen in de Franse pakkettenlogistieker Relais Colis, die nauwe banden onderhoudt met La Redoute.

Met de koop van een belang van 27,5% in Relais Colis wil de Duitse pakjesvervoerder zijn positie in de Franse e-commerce markt – de derde grootste van Europa na het VK en Duitsland - verstevigen. Die wordt nu gedomineerd door Geopost, een onderdeel van het Franse La Poste. Relais Colis rekent verschillende top e-commerce spelers in Frankrijk tot zijn klanten. Het bedrijf is vooral bekend voor zijn netwerk van 4.800 afhaalpunten in Frankrijk. Ook de bezorging van grote orders bij consumenten thuis behoort tot diens dienstverlening. Het bedrijf bestaat al van voor de e-commerce golf: het werkt al meer dan 40 jaar voor postorderbedrijven.

 

La Redoute

De grootste historische klant van Relais Colis is La Redoute. In 2014 heeft de CEO van La Redoute, Nathalie Balla, overigens samen met Eric Courteille, de CFO van Redcats, het postorderbedrijf én de logistieke poot van de private equity Kering (PPR) overgenomen. Toen balanceerde La Redoute op de rand van het faillissement. De groep werkt sinds 2014 in België samen met de groep Lagardère (AMP en de Kariboo-afhaalpunten… die naar verluidt in de etalage staan).

Win-win

Met DHL als partner haalt Relais Colis veel know how (en een kapitaalkrachtige partner) binnen. Dat DHL Deutsche Post interesse toont voor Relais Colis is niet zo verwonderlijk. De groep wil de internationale aanwezigheid vergroten, niet alleen omdat e-commerce steeds meer grensoverschrijdend is, maar ook omdat de Amerikaanse concurrentie steeds groter wordt: FedEx heeft net de toelating gekregen om TNT Express over te nemen en UPS (die eerder tevergeefs had getracht om TNT Express over te nemen) tientallen miljoen euro’s in Europa investeert.