Grote online retailers zoals Amazon, Zalando, Coolblue en anderen investeren niet alleen steeds meer in eigen logistiek, maar ook in eigen transport. Volgens de logistiekers zelf is dat geen goed idee. Maar die vergissen zich, zeggen anderen. Het debat is zeker nog niet gesloten.

Vorige week had in Antwerpen het Groot Logistiek Debat van Interactive Supply Chain Network (ISCN) plaats. Een van de drie luiken van dat debat was gewijd aan e-commerce en de ‘last mile’. Daaruit is gebleken dat de meningen zeer verdeeld zijn over het feit dat een aantal grote spelers van de webhandel zich steeds meer op het veld van transport en logistiek wagen. Het is immers een debat dat al langer woedt: moeten de e-tailers zelf hun logistiek (en zelfs hun distributie) in handen hebben? Of moeten ze die uitbesteden aan gespecialiseerde bedrijven? Beide standpunten hebben hun voor- en tegenstanders.

 

Meerwaarde creëren

Tijdens het ISCN-debat zei Benny Smets, CEO van NinaTrans en voorzitter van wegvervoerdersorganisatie Febetra, dat Amazon en andere spelers er niet in zullen slagen om de performantie van hun logistieke keten te verbeteren. Volgens hem is logistiek niet hun corebusiness.

“Om echt meerwaarde te creëren, is een focus nodig op transport en logistiek,” zei hij. Ook zegt hij dat online handelaars het moeilijk zullen hebben om plotse stijgingen van de vraag op te vangen. “E-commercebedrijven werken op een markt die gekenmerkt wordt door veel volatiliteit. Extra capaciteit inkopen om pieken op te vangen zal niet goedkoop zijn. Gespecialiseerde logistiekers kunnen de pieken en dalen van de vraag beter beheren door goederenstromen te combineren", aldus Smets.

Volgens hem nemen e-tailers als Amazon risico’s door zich te wagen op het terrein van de hun transport- en logistieke dienstverleners te wagen. “Ze winnen hiermee aan gewicht, maar partnerships bieden meer veiligheid.” Tijdens het debat werd de stelling van Smets gedeeld door Marc Slegers, vice president Supply Chain & Procurement van Telenet. Hij zei dat het transport en de logistiek zelf in handen nemen, “een totaal verkeerde oplossing” is.

Disruptiepotentieel

Maar niet iedereen is het daarmee eens. Zo stelde Tom Simonts, analist en marktspecialist bij KBC Bolero, dat het opvallend is “hoe slimme en ervaren deelnemers aan het ISCN-debat van de visie en het disruptiepotentieel van Amazon negeren”. Volgens hem beseft de ‘oude logistieke wereld’ nog altijd niet dat de wereld van de logistiek fundamenteel aan het veranderen is.

“Wie de flows controleert, kan op de lange termijn het verschil maken”, zei hij. Hij werd bijgetreden Nik Delmeire, secretaris-generaal van de Europese verladersorganisatie ESC (de vereniging van opdrachtgevers aan de trasport en de logistiek, zeg maar). Hij stelde dat veel e-tailers eigenlijk allemaal hetzelfde verkopen. “Logistiek is dan ook voor hen een manier om zich te differentiëren van hun concurrenten,” was zijn standpunt.

Overigens kwam een belangrijk aspect niet aan bod in het debat van vorige week: het belang van data voor de online handelaars. De analyse van data en het verwerven van ‘business intelligence’ worden cruciaal voor de retailers, omdat ze zo hun marktkennis kunnen vergroten. Veel van die data zijn afkomstig van de logistieke stromen. “Door deze weer in te sourcen, groeit de controle op de datastromen,” was een van de conclusies van een recent ING-rapport.