PwC heeft zopas een grootschalig onderzoek gepubliceerd dat het landschap schetst van de online invloed op de retail. Er werden in totaal 23 000 shoppers bevraagd in 25 landen op 5 continenten. Volgens de onderzoekers moeten we naar China (en Azië in het algemeen) kijken als we willen weten hoe de toekomst er zal uitzien. België daarentegen blijkt achterop te hinken. Een van de belangrijkste redenen daarvoor is dat de Belg wantrouwig staat tegen aankopen via mobiele technologie.

De situatie in China is fascinerend. Twee conclusies springen meteen in het oog. De eerste is dat de Chinezen duidelijk voorlopen op het gebied van online aankopen. Hun smartphone is als een verlenging van hun arm, en ze aarzelen geen moment om hem boven te halen om online te kopen. Tijdens Single's Day 2015 (het equivalent van de Amerikaanse Black Friday), vond 69% van de transacties plaats via mobiele technologie, wat 43% meer was dan in 2014. De webshop Alibaba alleen al realiseerde die dag een omzet van 14,3 miljard dollar. Ten tweede zou wat er in China gebeurt op korte of op middellange termijn overal de norm moeten worden. In België ziet het er echter naar uit dat het langetermijnwerk wordt. Tussen 2012 en 2015 steeg het aantal mensen dat dagelijks online koopt in China van 4,3 naar 19,6%. Wat België betreft beschikken we pas sinds 2014 over cijfers. Tussen 2014 en 2015 bleef het cijfer in ons land steken op 3%. De kloof wordt dus steeds groter.

De andere resultaten in het onderzoek zijn van dezelfde orde van grootte. De gewoonten mogen dan ook in België evolueren, het gaat heel wat trager dan in andere landen. Neem bijvoorbeeld het gebruik van smartphone en tablet als betaalmiddel: in 2015 had 45% van de Belgische consumenten die bevraagd werden nog nooit mobiele technologie gebruikt om online te shoppen. Er is wel wat vooruitgang tegenover vier jaar geleden (toen was het nog 70%), maar je kunt moeilijk van een vloedgolf spreken. Het vertrouwen in mobiele toestellen en de beveiliging van de transacties speelt hier een belangrijke rol, alsook de toegankelijkheid van de door de onlineverkopers ontwikkelde shoppingapps.

Het onderzoek leert ook dat de prijs de belangrijkste factor blijft voor de Belgische consument om over te gaan tot online aankopen, zowel in binnen- als in buitenland. Dit geldt voor alle leeftijds- en inkomenscategorieën, maar minder voor de ‘millennials’ (de 18- tot 34-jarigen), een complexe categorie wiens drijfveren moeilijker te doorgronden zijn.

Mathieu Van de Poel is er wel van overtuigd dat de prijzenoorlog stilaan aan het betijen is, en dat vooral de social media grote influencers zijn. De Belg gaat echter nog altijd graag naar de fysieke winkel, om de producten te kunnen bekijken en precieze duiding te krijgen.

Tijdens dat winkeltripje gebruikt 43% van de ondervraagde Belgen wél om de een of andere reden zijn smartphone. Wetende dat onze landgenoten sterk gehecht zijn aan hun getrouwheidsprogramma’s, besef je meteen dat hier opportuniteiten liggen voor de merken en retailers. “Voor het ogenblik blijft het echter nog moeilijk”, zegt François Jaucot. “De IT-systemen zijn daar vaak niet op voorzien en de retailers vrezen voor een onzekere of te kleine ROI.” Ondertussen verbreedt de kloof gestaag…

Meer info op www.pwc.be/totalretailsurvey

Manuel Di Pietrantonio

U vindt een uitgebreid rapport over dit onderzoek in het volgende nummer van Gondola. U bent nog niet geabonneerd? Klik dan hier