Coolblue start bouw grootste zonnedak van Nederland

Coolblue gaat het dak van zijn distributiecentrum in Tilburg uitrusten met zonnepanelen. Het e-commercebedrijf wil hiermee zijn magazijn energiepositief maken. Met 88.000 m² (het equivalent van 20 voetbalvelden) wordt dit het grootste zonnedak van Nederland. Dit wordt naar verwachting een zeer lucratieve investering.

 

Volgens Pieter Zwart, de topman van Coolblue, zal het mega distributiecentrum dankzij de photovoltaïsche installatie naar verwachting dit jaar volledig op eigen opgewekte positieve energie draaien. “Dankzij deze investering zal ons bedrijf genoeg stroom opwekken om naast dit magazijn ook de winkels, het hoofdkantoor en zelfs de fietsen van CoolblueFietst van positieve energie te voorzien”, zegt hij. Op de sociale media wordt het initiatief niettemin ook op milde kritiek onthaald: sommige mensen vragen zich af waarom de energie niet wordt aangewend voor elektrische ‘bestelbusjes’.

 

Vandaag is het distributiecentrum van Michael Kors in Venlo met 80.000 m² aan panelen het grootste zonnedak van Nederland. Die panelen leveren circa 7.000 MWh elektriciteit per jaar. Dat is voldoende om 2.000 huishoudens een jaar lang van stroom te voorzien.

 

Het is eigenlijk eigenaardig dat Coolblue niet eerder tot die investering overging, want zonnedaken worden  in Nederland vrij fors gesubsidieerd en de platte daken van magazijnen lenen zich uitstekend tot het installeren van zonnepanelen. Vorig jaar investeerde de Belgische logistiek vastgoedgroep WDP bijvoorbeeld opnieuw 25 miljoen euro in (in totaal) 100.000 m² zonnepanelen op de daken van haar magazijnen in Nederland. Dat was een verdubbeling tegenover de eerste fase van het project dat al in 2015 startte.

 

Zonnedaken op logistieke gebouwen zijn overigens een mooie bron van inkomsten. Niet minder dan 8% van de opbrengsten van WDP komen van de zonnedaken in België, Nederland en Roemenië, goed voor maar liefst 8,4 miljoen euro in 2017.

 

Auteur: 

philippe.vandooren

categorie: 

ISM - Side - NL

Laatste productlanceringen