Coolblue sluit zijn diverse losse webshops zodat het zich kan focussen op zijn oorspronkelijke platform Coolblue.be. Zo biedt de Nederlandse e-commerce gigant meer overzicht voor de klant en vermindert het de complexiteit aan de achterkant, waardoor Coolblue sneller kan automatiseren.

Coolblue focust zich op zijn initiële domeinnaam en sluit daarom al zijn losse webshops. In plaats van 325 webshops, biedt Coolblue nu honderdduizenden specifiekere ingangen aan op één platform, Coolblue.be. Zo vinden klanten niet alleen sneller het juiste product, maar hoeven ze ook geen losse domeinnamen meer te onthouden.

Snellere automatisering en doorontwikkeling

Dankzij de focus op één domeinnaam vermindert de complexiteit, waardoor Coolblue sneller kan doorontwikkelen. “Het overgaan naar één domein was best spannend. De commerciële consequenties zijn gigantisch groot: nu kunnen we sneller gaan automatiseren en doorontwikkelen. Ik kijk ernaar uit om de vele mogelijkheden verder te gaan uitbouwen,” vertelt Pieter Zwart, CEO van Coolblue.

Het doorgroeien onder één domein betekent onder andere dat Coolblue beter gevonden wordt door Google. Ook kunnen marketingcampagnes voortaan steeds slimmer ingezet worden: volledig geautomatiseerd, door een zelflerend systeem. Dit brengt meer mogelijkheden met zich mee op bijvoorbeeld het gebied van adverteren, cross-sell en up-sell en tegelijkertijd minder handwerk. Bovendien wordt het voor het e-commercebedrijf gemakkelijker om de website te vertalen

Coolblue behaalde in 2017 een omzet van 1,2 miljard euro, wat het bedrijf meteen een van de belangrijkste e-commerce spelers van Nederland en België maakt. Momenteel telt het bedrijf 9 fysieke winkels, waarvan 3 in België (Wilrijk, Lochristi en Zaventem).