Vorig jaar haalde Coolblue een omzet van 1,2 miljard euro in Nederland en België. Dit is 38% meer dan de omzet in 2016. Deze groei was aan meerdere factoren te danken, waaronder het aanboren van de Franstalige markt in België. Voor 2018 verwacht het Nederlandse e-commerce een kwart meer omzet, onder andere dankzij de uitrol van CoolblueBezorgt in Wallonië.

Vandaag publiceert Coolblue zijn jaarverslag. Daaruit blijkt dat de omzet van Coolblue nog steeds flink groeit, maar aan een trager ritme. In 2014 was de groei 45%, in 2015 54% en in 2016 55%. Een stijging met 38% in 2017 en met ongeveer 25% dit jaar is een teken dat het moeilijker wordt om het groeiritme aan te houden. Anderzijds is de omzetstijging in 2017 in absolute cijfers wel bijzonder indrukwekkend, met maar liefst 350 miljoen meer verkochten producten. Dat was de grootste stijging ooit in absolute cijfers. Ook groeit Coolblue nog steeds veel sneller dan de markt.

Helaas worden geen aparte omzetcijfers voor België en Nederland gegeven.

De EBITDA nam vorig jaar toe tot 21 miljoen euro, tegen 19 miljoen euro in 2016. De nettowinst, die in 2016 nog verdrievoudigd was tot 8,9 miljoen, gaat er nu lichtjes op vooruit, tot 9,1 miljoen.

 

Franstalig België

2017 was ook het jaar waarin Coolblue de Waalse en Brusselse markt betrad met een Franstalige versie van de website. Vanuit het nieuwe hoofdkwartier voor België in Berchem (Antwerpen) werkt nu ook een Franstalige klantendienst.

Daarnaast ontwikkelde Coolblue vorig jaar een nieuw XXL-winkelconcept waarvan er twee geïntroduceerd werden in Amsterdam en Den Haag. 

Coolblue investeerde verder in de uitbreiding van haar bezorgdienst. Inmiddels telt CoolblueBezorgt al 150 lichte vrachtwagens (tegen 87 in 2016), 600 bezorgers en acht depots verspreid over België en Nederland (tegenover 5 een jaar eerder).  Die dienst wordt nog niet aangeboden in Wallonië.

Volgens Matthias De Clercq, manager voor België, zijn de eerste test vandaag aan de gang. “Deze tests gebeuren ‘stiekem’ vanuit bestaande depots om de reacties van de klanten te evalueren en hun verlangens beter te kennen. Waar en wanneer wij een depot in Wallonië openen, kan ik nog niet zeggen, maar naar verwachting wordt CoolblueBezorgt in de loop van 2018 in Franstalig België gelanceerd”, zegt hij. Ook de definitieve Franstalige naam is nog niet gekozen.

Logistiek

Coolblue investeerde vorig jaar ook veel in haar warehousing. Er werd opnieuw uitgebreid met drie megahallen - die nu in totaal 88.000 m² bestrijken - en de twee distributiecentra werden op een locatie in Tilburg gegroepeerd. De verhuis van het dc in Capelle moet in april afgerond zijn. Ook werden  acht witgoeddepots werden geopend.

2018

Coolblue topman Pieter Zwart verwacht dat de omzet dit jaar met een kwart zal toenemen tot 1,5 miljard euro. Hij wil onder andere focussen op Wallonië, waar het marktaandeel moet stijgen. Daar zal onder andere de lancering van de bezorgdienst  aan moeten bijdragen.

Het personeelsbestand zal verder groeien. Zo zullen onder andere 1.000 bijkomende bezorgers aangeworven worden om de dienst CoolblueBezorgt verder uit te breiden. Naast witgoed gaat Coolblue ook televisies leveren, inclusief de installatie ervan.

Een zinnetje in het jaarverslag verraadt dat Coolblue nu ook buiten de Benelux-grenzen wil groeien. Met de Franstalige website “hebben we een basis gelegd om onze website in de toekomst in nog meer talen aanbieden”.