De consument heeft bij online aankopen vooralsnog weinig keus in dienstenopties en pakketbezorgers. Bij nog geen kwart van de webshops kan hij voor een bepaalde levermogelijkheid kiezen. Dat blijkt uit onderzoek van GfK in Nederland.

De GfK Pakkettenmonitor, een enquête die tijdens het eerste kwartaal van dit jaar werd uitgevoerd onder consumenten en webshops in Nederland, leert dat hoewel de logistieke providers een compleet scala aan serviceopties aanbieden, zoals next day, same day of bepaalde tijdslots, geen 25% van de webshops hierin een keuze biedt. Webshops geven consumenten daarentegen wel vaak de mogelijkheid om pakketten af te halen op een zelf aan te geven locatie.

Bezorgmoment belangrijk

Uit dat onderzoek blijkt tevens dat 72% van de Nederlandse consumenten een keuze wil voor het bezorgmoment. 25 % van hen is zelfs bereid om extra te betalen voor levering op dezelfde dag. Maar nog sneller leveren hoeft voor de meeste consumenten niet: 67% geeft aan dat levering binnen 2 uur niet nodig is. Tevens komt naar voren dat 35% van de consumenten wil kunnen kiezen voor een bepaalde afhaallocatie, maar de meerderheid (88%) wil hiervoor niet extra betalen. Hoe ouder de doelgroep, hoe meer de voorkeur is om een bestelling af te halen in een supermarkt.

Gratis ‘retourneren’ is noodzaak 

De GfK Pakkettenmonitor stipt tevens een aantal andere factoren aan die de consument belangrijk vindt. Behalve het zelf kunnen kiezen van het bezorgmoment, vindt de consument ‘op tijd en onbeschadigd leveren’ (97%) en ‘een eenvoudig en kosteloos retourproces’ (89%) ook erg belangrijk. 

Andere factoren die ook werden genoemd zijn het eenvoudig kunnen bestellen en duidelijke communicatie tijdens het proces. Welke logistieke dienstverlener de afhandeling verzorgt, is voor de consument eigenlijk niet belangrijk.