C&A heeft samen met de Duitse logistieker Arvato een nieuwe kartonnen doos ontwikkeld voor het versturen van kledingstukken. Het pakket is speciaal ontworpen voor de e-commerce: het deksel kan aan de voorkant eenvoudig worden opengemaakt en gemakkelijk weer gesloten worden. Daardoor kan de doos veel gemakkelijker voor eventuele retours gebruikt worden: een beetje plakband volstaat.

Volgens Knut Brüggeman, head of e-commerce operations bij C&A, is het voor veel klanten onduidelijk waar ze hun pakketten moeten openen. Daarom is er samen met de logistieker gewerkt aan een functioneler design, waarbij het merk van C&A bovendien prominenter in beeld is. De doos is in menig aspecten ecologisch, zeggen de ontwikkelaars. Zo worden ze verkleind tot de omvang van de inhoud, om materiaal te besparen en minder lucht te vervoeren.

In het distributiecentrum van Arvato in Hannover-Langenhagen (Duitsland), vanwaar de C&A-klanten uit twintig Europese landen worden bediend, worden de orders verzameld en door een medewerker klaargelegd op een kartonnen bodem. Die gaat naar een sluitmachine en wordt geplooid en verlijmd.  Nadat de afleverpapieren en retouretiketten automatisch aan de verpakking zijn toegevoegd, meet een druksensor de vulhoogte van de doos. Het karton wordt dan tot de millimeter nauwkeurig aan de zijkanten bijgeknipt en vervolgens wordt het nieuw ontwikkelde deksel erop geplakt.

Het weggesneden karton dient als vulmateriaal. Dankzij de compacte afmetingen van de doos kunnen er meer in een truck vervoerd worden. Zo kan het aantal vrachtwagenritten met 250 per jaar worden verminderd. Volgens Brüggeman speelt duurzaamheid een steeds grotere rol in de e-commerce, onder andere omdat de vervoerde volumes almaar stijgen. Minder lucht vervoeren is dan ook de boodschap. Daarnaast gebruikt C&A enkel gerecycleerd materiaal in deze kartonnen verpakkingen.