In het vierde kwartaal behaalde bpost een bedrijfsopbrengst van 955,1 miljoen euro (+38,3%) dankzij uitstekende inkomsten bij Parcels als gevolg van de eindejaarsverkopen en de positieve impact van de consolidatie van Radial, die de evolutie van Domestic Mail compenseerde.

Bpost behaalde een omzet van 931,7 miljoen euro in het vierde kwartaal van 2017 en een omzet van 2,972 miljard euro over heel 2017. Wanneer de overige bedrijfsopbrengsten er worden bijgeteld, bedragen de totale bedrijfsopbrengsten 955,1 miljoen euro in Q4 (+38,3%) en 3,023 miljard voor heel 2017.

“Het vierde kwartaal kende opnieuw een uitmuntende groei van Domestic Parcels ingevolge van een sterke online eindejaarsverkoop. Ons operationeel resultaat is echter geimpacteerd door een  toegenomen e-substitutie bij Transactional Mail, kosten gerelateerd aan het opstarten van de activiteiten in het nieuwe sorteercentrum in Brussel, hogere operationele kosten om de eindejaarspiek te beheren en een herstructureringsprovisie voor Ubiway”, verklaart Koen Van Verven, CEO van bpost.

Uit de kwartaalcijfers blijkt dat de traditionele post aan populariteit verliest. Bpost ziet het volume van Domestic Mail dalen met 6,4% (-5,8% voor heel 2017). Al wordt de e-substitutie gedeeltelijk gecompenseerd door de positieve tendens in de volumes van de reclamemails. In tegenstelling tot de traditionele post die steeds minder gebruikt wordt, is de e-commerce aan een felle opmars bezig. Dat wordt ook duidelijk als we kijken naar de activiteiten van Domestic Parcels. Parcels liet voor het vierde kwartaal opnieuw een sterke volumegroei optekenen van 30,8% dankzij een sterke groei van de e-commerce en de aanhoudende groei van C2C-pakjes.

Logistic Solutions steeg met 237,2 miljoen euro dankzij de consolidatie van Radial en DynaGroup. Daarnaast bezorgde de overname van Ubiway, Additional Sources of Revenues een groei van 44,8 miljoen euro. “De kosten (+269,9 miljoen euro) blijven onder controle en worden beïnvloed door overnames en de eindejaarspiek”, klinkt het bij bpost. Tot slot steeg de EBITDA  met 9,9 miljoen euro tot 151,4 miljoen euro, overnames inbegrepen.

“Onze operationele resultaten voor het volledige jaar 2017 liggen boven die van vorig jaar, ingevolge de uitstekende prestaties van Parcels en de bijdrage van de overnames, waaronder Radial. Volgend jaar zal ook weer een jaar vol uitdagingen worden, maar we blijven vertrouwen stellen in onze strategie, die net als de voorbije jaren vruchten zal blijven afwerpen”, besluit Koen Van Gerven.

 

Vooruitzichten voor 2018

Voor 2018 verwacht bpost een ‘double-digit” volumegroei bij Domestic Parcels, een aanhoudende groei van International Parcels (ondersteund door overnames) en stabiele inkomsten voor Radial. Daarnaast voorspelt het postbedrijf ook een volumedaling van Domestic Mail tot 7% en een voortzetting van de inkomstendaling van Banking & Financial. Verder zal volgens bpost niet alleen de transportkosten toenemen in lijn met de groei van International Parcels & Mail, zal er een consolidatie plaatsvinden van de overgenomen bedrijven en volgt er een salarisindexatie in november. Maar zullen de Radial kosten ook geïmpacteerd zijn door de uitfasering van webshops en hogere operationele kosten dan verwacht, die zullen echter niet volledig gecompenseerd worden door productiviteitsverbeteringen.

Toch heeft bpost de ambitie om een recurrente EBITDA tussen 560 en 600 miljoen euro en een dividend voor 2018, ten minste op hetzelfde niveau als in 2017, te realiseren.