Bol.com heeft beslist om de capaciteit van zijn fulfilmentcentrum in Waalwijk te verdubbelen tot 100.000 m². Nochtans is dat pas sinds september vorig jaar operationeel. De marktleider van de e-commerce in de Benelux kent een groeiend succes als marktplaats. Veel externe verkopers gebruiken bol.com als logistieke partner, waardoor een uitbreiding zich aandiende.

Toen het fulfilmentcentrum vorig jaar in gebruik genomen werd, werd rekening gehouden met een uitbreiding indien de groei sterk zou zijn. “Deze groei is inmiddels gerealiseerd, wat betekent dat de bouw van de uitbreiding in de eerste helft van 2019 start”, zegt het bedrijf. Naar verwachting zal de uitbreiding in de loop van 2021 in gebruik worden genomen. Het huidige distributiecentrum vergde een investering van 100 miljoen euro.

Vanuit Waalwijk worden zowel de Nederlandse als de Belgische markt bediend door de webhandelaar, een dochter van Ahold-Delhaize. De webwinkel is in bijna 20 jaar tijd uitgegroeid tot de marktleider in Nederland en Vlaanderen, met 16 miljoen artikelen binnen meer dan 20 productcategorieën. Sinds 2011 is bol.com ook een marktplaats, waarop vandaag 21.000 Nederlandse en Belgische ondernemers hun producten aanbieden. Een deel van hen besteedt ook de logistiek uit aan bol.com.

Forse groei Plaza

Die heeft 2017 afgesloten met een netto omzet van 1,6 miljard euro (+28%) of ruim de helft van de totale online omzet van Ahold-Delhaize. Die bedroeg 2,4 miljard euro, of  3,8% van de concernomzet. De marktplaatspartners waren vorig jaar goed voor ruim 400 miljoen euro of een kwart van de omzet van bol.com. Verwacht wordt dat deze externe verkopers in een paar jaar goed zullen zijn voor de helft van de omzet. Volgens analisten is de groei van de marktplaats Plaza broodnodig voor de webwinkel. De eigen verkoop is nog steeds niet winstgevend, maar dankzij de commissie op de verkoop van de markplaatspartners kan bol.com rendabel worden.

Tegen 2020 wil Ahold-Delhaize een online omzet van 5 miljard euro halen. De groei zal dus onder andere komen van Plaza. De uitbreiding van het distributiecentrum in Waalwijk, van 50.000 m² tot 100.000 m², moet onder andere dienen om deze op te vangen.

Door de uitbreiding worden zo’n honderd extra banen gecreëerd, zowel in het fulfilment center in Waalwijk als op het hoofdkantoor van bol.com in Utrecht. De grond, het pand en de apparatuur van het logistieke centrum zijn eigendom van bol.com. Het fulfilment zelf wordt gedaan door een gespecialiseerde onderaannemer, Ingram Micro (het vroegere DocData). Die heeft ook het personeel in dienst.