Eurosender, een online boekingsplatform voor deur-tot-deur verzenddiensten in Europa, is nu ook op de Belgische markt actief. Aan de lancering ging een geslaagde testperiode vooraf. De scale-up richt zich op particulieren (studenten, expats,..), kmo’s en kleine webwinkels. De dienst kan vergeleken worden met een Trivago of Booking.com voor pakjes.

Het online platform van Tim Potočnik, CEO en oprichter van Eurosender, zal het verzenden van pakketten in België radicaal veranderen. De kern van het platform is een zoekmotor die de tarieven tussen ‘honderden’ post- en koeriersdiensten vergelijkt en de mogelijkheid biedt om een zending – van een pakket tot een pallet van 4.000 kg - tegen de laagste prijs te verzenden. Het platform stelt dat de tarieven via Eurosender tot 70% lager zijn in vergelijking met de koerier- of postbedrijven.

Volgens Potočnik hoeven klanten alleen maar aan te geven wat ze willen verzenden en naar welke bestemming.  “Een algoritme zoekt de beste service voor de beste prijs", legt hij uit. Volgens hem kan Eurosender betere prijzen bij de koeriersdiensten en transportbedrijven onderhandelen door het samenvoegen van de logistieke orders van zijn klanten.

Bij de bedrijven mikt Eurosender op kmo’s die regelmatig pakketten verzenden en andere kleinere bedrijven die door kleine hoeveelheden pakketten en/of onregelmatige zendingen een beperkte onderhandelingsmacht hebben bij post- en koeriersdiensten.

Eurosender, met hoofdkantoor in Londen en opgericht in 2014, is vandaag actief op 33 Europese markten. Op dit moment telt het platform naar eigen zeggen 30.000 geregistreerde kmo’s en 15.000 particulieren. Het bedrijf wordt ondersteund door ProSiebenSat.1, RocketSpace, Ergo Group and POST Luxemburg.