Bestelwagen van overmorgen maakt ‘last mile’ minstens 50% efficiënter

Mercedes bestelwagen van de toekomst

Mercedes-Benz heeft een conceptvoertuig onthuld die de kosten van de last mile drastisch verlaagt. Het is een superintelligente bestelwagen geworden, met een volledige geautomatiseerde laadruimte en drones op het dak. Opmerkelijk: het voertuig is niet zelfrijdend. De mens blijft in de leveringen een cruciale rol spelen. Alleen wordt alles gedaan om hem veel efficiënter te laten werken.

 

In het conceptvoertuig bundelde Duitse autoconstructeur talrijke oplossingen waaraan hij al langer werkt en waarvan sommige zelfs op vrij korte termijn op de markt zouden kunnen komen. Vandaag gebruiken de pakjesdiensten conventionele bestelwagens, meestal met een diesel motor en met vrij rudimentaire schappen of zelfs helemaal geen schappen. In de meeste gevallen zijn de leveringen van vandaag noch duurzaam, noch efficiënt. Omdat de leveringen en de retours steeds vaker gratis of bijna gratis (en zelden kostendekkend) aangeboden, zal de druk om de efficiëntie van de beleveringen almaar toenemen.

 

Volgens Volker Mornhinweg, de topman van Mercedes-Benz Vans, vat de problematiek aldus samen: “Ongeveer de helft van de leveringskosten ontstaan in de last mile. Vandaag moet de besteller per ronde gemiddeld 180 pakjes leveren. Tijdens die ronde moet hij tevens zijn lading 10 maal herorganiseren. Tussen het stoppen en het leveren bij de klant duurt het drie tot vier minuten.” Met het conceptvoertuig Van Vision wordt de tijd tussen het stoppen en het verlaten van het voertuig tot ongeveer 30 seconden teruggebracht, dankzij enerzijds een meer ergonomische bestuurderspost en anderzijds een geautomatiseerde laadruimte met daarin een robot (een ‘shuttle’ eigenlijk) die de pakjes zelf oppikt en via een doorgeefluik aan de bezorger aanreikt. Die moet met andere woorden nooit meer in de laadruimte gaan. Volgens Mercedes-Benz is deze oplossing minstens 50% efficiënter.

 

Niet zelfrijdend

 

Er is dus nog steeds een chauffeur/bezorger aan boord van het voertuig. Volgens Mercedes-Benz zou men een zelfrijdende bestelwagen kunnen ontwerpen, maar vanaf het moment dat een mens de pakjes tot bij de klant brengt kan men hem evengoed laten rijden. Wel is zijn bestuurderspost ruim geautomatiseerd en wordt het voertuig met een joystick bestuurd. Er is geen stuurwiel meer die hem tijdens het in en uitstappen hindert. Als hij stopt, staat hij in een paar seconden voor het doorgeefluik.

 

Smart racks en drones

 

Alles wat gebeurt voor de bezorger het pakje in handen neemt, gebeurt automatisch. In het magazijn worden de bestellingen automatisch verpakt, gescand en gebundeld. Nadien worden ze aan de hand van algoritmes in intelligente schappen geladen. In het magazijn worden de voorbereide rekken in de bestelwagen geschoven (‘one shot loading’) zonder dat er een mens aan te pas komt. Volgens Stefan Meurer, hoofd Future Transportation Systems, gebeurt het in amper 10 minuten, terwijl het manueel laden van de bestelwagen tot 90 minuten kan duren.

 

Mens en drone

 

Eens de rekken geladen zijn, kan de (volledig elektrische) bestelwagen vertrekken. De stops gebeuren in functie van voorafgaande berekeningen (adres, gewicht, volume en tijdvenster). Nog voor de plaats van bestemming is bereikt, heeft de robot het pakje uit het schap genomen en tot het doorgeefluik gebracht. Wanneer het voertuig stopt, gaat het luikje open en kan de bezorger het pakje nemen. Hij kan het dan overhandigen of, beter, in een slimme postbus deponeren.

 

Bestellingen die op enige afstand van de bestelwagen moeten geleverd worden, worden per drone gebracht. De start- en ladingszone zijn in het dak van de bestelwagen geïntegreerd. Het vliegen gebeurt eveneens volledig automatisch. Overigens werkt Mercedes-Benz ook aan een oplossing waarin naast drones ook kleine leverrobots van Starship worden gebruikt.

 

Intelligente en ‘vernetzte’ leverketen

 

Volgens Mercedes-Benz veronderstelt een efficiënte leverketen niet alleen een verregaande digitalisering, maar moet ze ook in elkaar gevlochten (‘vernetzt’) zijn. Alle onderdelen van de supply chain (van magazijn tot levering) vormen een netwerk waarin alle elementen onderling via het internet en de cloud communiceren.

 

Auteur: 

philippe.vandooren

categorie: 

Bol.com-Side-NL

Laatste productlanceringen