E-commerce blijft groeien in ons land. Uit de meest recente marktcijfers van BeCommerce blijkt dat de Belg van januari tot juni bijna 5 miljard euro online spendeerde, 10% meer dan in dezelfde periode vorig jaar. De sectororganisatie verwacht dat de on­li­ne ­ver­koop in ons land dit jaar de kaap van 10 mil­jard euro zal be­rei­ken.

Tijdens het eerste semester van dit jaar werd er al 10% meer online uitgegeven dan in dezelfde periode vorig jaar, wat de totale spenderingen van 2017 tot nu toe al op 4,9 miljard euro brengt. Dat blijkt uit de BeCommerce Market Monitor.

Vooral in april, mei en juni groeiden de online uitgaven sterk: ze stegen met maar liefst 13% tot 2,46 miljard euro, een recordgroei volgens BeCommerce. Als de markt zich zo verder evolueert, verwacht de organisatie dat de online omzet over heel het jaar boven de 10 miljard euro zal uitkomen.

De online bestedingen stijgen omdat er meer Belgen vaker op internet kopen. Het aantal online aankopen steeg in het voorbije semester met 2% tot 42,3 miljoen online aankopen. Ook het aantal Belgen dat online winkelt stijgt met 2%, wat het totale aantal online winkelende Belgen op 7,9 miljoen brengt.

De online uitgaven nemen dan ook een steeds grotere hap uit de totale bestedingen van de Belg. Ondertussen gebeurt 17% van alle uitgaven via internet. Het online aandeel van zowel producten als van diensten neemt verder toe: 9% van alle bestedingen aan producten en 63% van alle uitgaven aan diensten gebeuren op het web.

Wallonië groeit sneller dan Vlaanderen

De online uitgaven blijven ook in het tweede kwartaal sneller groeien in Wallonië dan in Vlaanderen. In het zuiden van het land werd in het tweede kwartaal voor bijna 1 miljard euro online gewinkeld, een stijging van 14%. Vlaanderen blijft echter wel koploper en spendeerde dit kwartaal 1,47 miljard euro online, een verhoging van 13%. In totaal gaven de Vlamingen in 2017 al 2,92 miljard euro online uit, en de Walen 1,98 miljard.

De sterkste groeier in Wallonië zijn de huishoudelektronica, waar we dit kwartaal maar liefst een groei van 57% in online uitgaven optekenen. In Vlaanderen is de categorie  verzekeringen de sterkste groeier met een stijging van 51% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

 

Gamingproducten stuwen groei, vliegtickets populairst

De sterkste groeiende categorie in het eerste semester van 2017 is die van computers en accessoires. Bijna een kwart (23%) van alle bestedingen in deze categorie werd online uitgegeven, een toename van 31%. “De online groei in deze categorie is vooral te danken aan een stijging in een aantal producten”, licht Alain Brys, consultant bij BeCommerce, toe. Netwerkproducten zoals accesspoints en repeaters zijn erg in trek, maar ook gamingproducten zoals consoles, VR-brillen en speciale toetsenborden en muizen groeien sterk.

Ook de categorie consumentenelektronica is online erg populair. 15% van alle uitgaven aan consumentenelektronica wordt online gespendeerd. Dat is een groei van 26%, die volgens BeCommerce te verklaren valt door het stijgend aantal fysieke servicepunten van pure players zoals Coolblue. "Dit zorgt er zeker voor dat meer Belgische consumenten de stap durven nemen om online te kopen", klinkt hetToch wordt het meeste geld online nog steeds uitgegeven aan vliegtickets, hotels, evenementen en reizen.