De sector van de e-commerce heeft ook in België de eindejaarsprognoses overtroffen. De Belgische online handelaars hebben tussen 27 november en 31 december ruim 1 miljard euro omzet gehaald, goed voor 14% van hun totale jaaromzet.

Voor het hele jaar zullen vermoedelijk alle records gebroken worden. Dat blijkt een onderzoek van BeCommerce, de Belgische vereniging van online handelaars, die 375 leden en 61 business partners telt. Die heeft de verkoopcijfers geanalyseerd van meer dan 720 online shops (die 82% van de Belgische e-commerce markt vertegenwoordigen).

Tevens blijkt dat de online-klanten hun aankopen vooral tijdens de kerstperiode (van 10 tot 24 december 2015) hebben gedaan. Maar ook het weekend van Black Friday en Cyber Monday - waarin de kerstaankopen traditioneel van start gaan – groeit aan belang. Het vertegenwoordigde 9,3% van hun omzet (of 93 miljoen euro). “Deze periode werd gevolgd door de Sinterklaasperiode en Boxing Day – tweede kerstdag - die goed waren voor respectievelijk 6,2% (ofwel 62 miljoen euro) en 4,1% (ofwel 41 miljoen euro) van de omzet,” aldus Carine Moitier, gedelegeerd bestuurder van BeCommerce.

Schoonheidsproducten best verkocht

Tijdens de eindejaarsperiode werden vooral schoonheidsproducten en – meer nog - eten en drinken verkocht: hun groei was respectievelijk +5,3% en +14% ten opzichte van 2014). Modeartikelen en accessoires waren daarentegen minder populair. Zij tekenden een daling op van 30%. Ook decoratie en multimedia kenden een achteruitgang, met respectievelijk met 6% en 20%.

De best verkopende producten online waren:

  1. schoonheidsproducten (33,3 %)
  2. eten en drinken (26,7 %)
  3. modeartikelen en accessoires (26,7 %)
  4. decoratie (13,3 %)
  5. multimedia (13,3 %)
  6. Vorig jaar werd de lijst nog aangevoerd door de modeartikelen en accessoires (56,90%) en de multimedia/elektronica (33,30%).

Wel dient aangestipt dat de rekenmethode in 2014 anders was en een vergelijking dus moeilijk te maken is.

Topjaar 2015

In 2015 bedroeg de totale jaaromzet van de Belgische e-commerce 7,3 miljard euro. Dat is echter een voorzichtige raming. “Eigenlijk is dat een ‘worst case scenario’ want het zou kunnen dat een jaaromzet van 8 miljard euro werd gehaald. Maar dat zullen we pas in maart weten, wanneer de definitieve cijfers gekend zijn,” zei Moitier aan Gondola. Volgens haar was 2015 was bijzonder rijk aan innovaties op de Belgische e-commerce markt. Zo was er de komst van de Chinees Alibaba, die zich onmiddellijk positioneerde op de 10e plaats in de BeShopping 100, de jaarlijkse analyse van de top 100 Belgische webwinkels.

Ook de lancering van het e-commerce platform door de ministers Alexander De Croo, Kris Peeters en Willy Borsus was belangrijk nieuws. “Dankzij dit platform wordt nachtwerk mogelijk en zullen in de komende drie jaar 5.000 jobs worden gecreëerd. Er komen nieuwe jobs bij zowel bij de webwinkels zelf, als in de logistiek”, aldus Moitier tot slot.