Hoewel de supermarkten de afgelopen jaren grote vorderingen hebben gemaakt op vlak van e-commerce en de sector van de online boodschappen groeit, is een meerderheid van de Amerikaanse consumenten niet of weinig geïnteresseerd in boodschappenbezorgdiensten. Dat blijkt uit een enquête voor eMarketer Retail.

Volgens dat onderzoek maakt vandaag 12% van de volwassen consumenten in de VS gebruik van een bezorgservice van boodschappen. Daarnaast is 2% van hen geïnteresseerd om deze diensten te proberen. Een meerderheid (68%) van hen zegt daarentegen geen interesse te hebben in een degelijke dienst. En maar liefst 7% heeft er nog nooit van gehoord.

Uit het onderzoek blijkt nog dat er een aantal demografische verschillen zijn. Zo behoort bijna de helft (45%) van de respondenten die geïnteresseerd zijn in de thuislevering van levensmiddelen, tot de zogenaamde ‘Generatie X’ (ruwweg de mensen die zijn geboren tussen 1961 en 1980). Ook zijn meer vrouwen (67%) dan mannen (33%) geneigd om gebruik te maken van deze dienst.

Consumenten die gebruik maken van boodschappenbezorgdiensten worden doorgaans meer gedreven door merken (45%) bij het aankopen van voedsel, terwijl degenen die er nog niet van gehoord hebben, meer gedreven werden door de prijs (37%).

Het onderzoek ging niet na wat de specifieke redenen zijn waarom een koper wel of niet gebruik maakt van een bezorgdienst. Volgens eMarketer is het meer dan waarschijnlijk een kwestie van gewoonten. Dat leidt ze af uit het feit dat een meerderheid van de respondenten aangeeft veel liever in een lokale supermarkt te winkelen. Dat conservatisme heeft ook met leeftijd te maken: 44% van de respondenten die niet geïnteresseerd zijn in online boodschappendiensten, zijn 55 jaar of ouder.

Volgens eMarketer wordt dat bevestigd door een eerder onderzoek van Brick Meets Click, dat in juli jongstleden werd gepubliceerd. Daaruit bleek dat de belangstelling voor dergelijke diensten afneemt naarmate de leeftijd toeneemt. Van diegenen die minstens een keer per maand online boodschappen bestellen, is slechts 16% zestig jaar of ouder.

Groei komt van hogere uitgaven

Overigens komen de resultaten van de Brick Meets Click-enquête in ruime mate overeen met die van eMarketer. De belangrijkste bevindingen van dat onderzoek – eveneens in de VS - waren onder andere dat het aandeel van de online gekochte boodschappen in een hoog tempo groeit, maar ook dat het grootste deel van de groei van de uitgaven afkomstig zal zijn van de 33% van de huishoudens die vandaag al enkele boodschappen online doen.

Uit die enquête bleek ook dat de stuwende kracht achter de groei van online boodschappen vooral de hogere uitgaven per bestelling zijn, en dus niet de marktpenetratie ervan bij de huishoudens of de hogere frequentie van de bestellingen. De gebruikers van die diensten hebben daarentegen eerder de neiging om hun online uitgaven te concentreren. Uit die enquête kwam ook naar voren dat er geen garantie is dat de online shoppers van levensmiddelen trouw zullen blijven aan dergelijke diensten.