Amazon is klaar met het ontwikkelen van een nieuw concept dat een stapje meer is in de initiatieven van de e-tailer rond fysieke winkels. Dat concept, AmazonFresh Pickup’ genaamd, zou gaan om kleine gesloten voedings- en kruidenierswinkels waar bedienden de bestelde producten rechtstreeks in de auto van de klant leggen. Volgens Geekwire zouden de eerste winkels van dat type in de streek van Seattle binnenkort opengaan.

De gezaghebbende nieuwssite Geekwire heeft een aantal bouwdocumenten en-vergunningen kunnen inkijken waarin een tipje van de sluier worden gelicht. De winkels zouden in wijken Ballard en SoDo komen. Journalisten van de nieuwssite zijn ter plekke gegaan en hebben ontdekt dat er al borden hangen met ‘Shop online. Pick up here’ en ‘Relax while we load your groceries’. Ze zijn er ook achter gekomen dat het webadres van de nieuwe winkels www.amazon.com/pickup wordt. Momenteel opent die link enkel een lege pagina.

In de kofferbak of in de ‘retail room’

Volgens Geekwire zullen het fysieke winkels zijn waar de bedienden de bestellingen klaarzetten die online zijn geplaatst. Er zou een tijdsvenster van 15 minuten tot 2 uur na de bestelling gegeven worden voor het oppikken van de bestelling. Het computersysteem zou de tijdsvensters beheren om pieken te vermijden bij het ophalen. Dat ophalen zou op twee manieren kunnen: de klant kan met zijn wagen naar een van de acht parkingplaatsen rijden waar een bediende de bestelling in de kofferbak plaatst; of hij kan de producten zelf in de winkel gaan ophalen in een zogeheten ‘retail room’. Daar zou men ook gewoon kunnen binnenwandelen om de gewenste producten met een tablet te bestellen, waarna ze worden overhandigd.

In elke winkel zouden er tot 15 mensen werken, waarvan drie tot vijf (op de piekmomenten) enkel ingezet worden voor het brengen van de bestellingen naar de auto’s. De winkels zouden open zijn van 7 uur tot 22 uur.

‘Brick and mortar’

Het is dus een nieuwe stap van Amazon in de ‘brick and mortar’ wereld. Eerdere initiatieven van zijn de Amazon Go geautomatiseerde winkels (waarvan er één momenteel proefdraait en die enkel voor het eigen personeel toegankelijk is) en de boekenwinkels. In de VS zijn er inmiddels al 10 geopend. Ook zijn er in shoppingcentra pop-up winkels geopend voor de eigen elektronische toestellen, zoals de Kindle, de Dash en de Echo luidsprekers.