Amazon gaat in de Verenigde Staten investeren in gespecialiseerde distributiecentra voor meubels en andere volumineuze goederen. De e-tailer wil in de meubels en huisinrichting een belangrijker speler worden en past daarom zijn logistiek aan.

Amazon verkoopt nu al meubels, bedden, witgoed en dergelijke, maar het is vooralsnog geen core business van de webgigant. De belangrijkste reden is dat het fulfilment, de logistiek en de bezorging moeilijker is dan voor andere producten die snel door besteldiensten kunnen geleverd worden. In de VS worden kleinere items op twee à drie dagen geleverd, terwijl meubels en witgoed in het beste geval na vier à vijf dagen geleverd worden. In veel gevallen zijn de leveringstermijnen twee à drie weken.

Amazon heeft volgens Morgan Stanley naar schatting al een marktaandeel van 17% op de Amerikaanse markt van de meubels en ‘home’-artikelen, maar dat is inclusief kookpotten, badhanddoeken, decoratiemateriaal en dergelijke.

 

Snelgroeiend marksegment

Volgens The Wall Street Journal  gaat Amazon investeren in een aangepaste logistiek om zijn aanwezigheid op de markt van de meubels en het witgoed te vergroten. Meubels is een van de snelst groeiende marktsegmenten in de Amerikaanse e-commerce, met een toename met 18% in 2015. Enkel de verkoop van voeding en huishoudartikelen groeit sneller.

Met een volwaardige intrede op de meubelmarkt gaat Amazon de strijd in de VS aan met de twee markleiders van de online verkoop, Wayfair en Pottery Barn.

 

Twaalf distributiecentra nodig

De retailer zou minstens vier distributiecentra bouwen. Maar volgens de krant moet de e-tailer er twaalf hebben om een levering binnen de twee dagen te kunnen waarborgen voor 99% van de Amerikaanse consumenten. Daarnaast moet Amazon ook investeren in ongeveer 110 kleinere faciliteiten van waaruit de lokale leveringen kunnen georganiseerd worden.

In de VS hebben de klanten geen probleem met het betalen voor de levering van meubels, maar de retailers en logistieke bedrijven vangen, steeds meer signalen op dat ze een snellere levering willen. Ook is er een toenemende vraag naar een ‘witte handschoenen’-dienstverlening, waarbij de meubels of het witgoed in huis geleverd, geïnstalleerd en/of gemonteerd wordt. Die trend wordt overigens ook in Europa waargenomen. Denk aan de opkomst van Coolblue Bezorgt,  2XLinHome van bpost-dochter Dynalogic, Extra@Home van PostNL of Dockx Select.

 

‘Witte handschoenen’

Daarom zal Amazon naar verwachting een beroep doen op gespecialiseerde logistiekers voor de uitbating van de fulfilmentcentra en transporteurs inzetten die ‘white gloves’ leveringen kunnen doen. Dergelijke diensten worden in de VS  (nog) niet aangeboden door UPS, FedEx en US Postal.