Amazon heeft de jongste weken zijn transporten van zeecontainers tussen China en de VS in handen genomen. De online retailer boekte zelf zijn ‘slots’ aan boord van containerschepen en passeerde zo de expeditiebedrijven die normaal gezien het zeetransport organiseren. Het is een stap verder in het streven om de hele supply chain te domineren.

Voorlopig heeft Amazon nog maar zo’n 150 containers zelf verscheept sinds het bedrijf daarmee in oktober begonnen. Dat is minimale fractie van het aantal containers dat de retailer invoert. Het geeft echter aan dat hij alle aspecten van transport en distributie wil ‘insourcen’. De grootste kosten waarmee Amazon geconfronteerd is, zijn de logistieke koste van aanvoer, opslag en distributie. Deze bedragen naar verluidt om en bij een miljard dollar par maand. Door de greep op de logistieke keten te verstevigen en zoveel mogelijk tussenpersonen of transportbedrijven uit te schakelen, kan de groep met andere woorden flink in de kosten snijden. De magazijnen van Amazon worden nu allemaal zelf beheerd en ook sommige aspecten van het transport worden zelf afgedekt. Vooral in de luchtvracht in de VS zijn met Amazon Prime Air grote stappen gezet.

 

Zelf boeken

Door ook uit te testen of de expeditiebedrijven (die normaal gezien de slots aan boord van de schepen boeken) kunnen uitgeschakeld worden, is nu de zeevracht aan de beurt. Hiermee wil de onlinegigant kennis en ervaring vergaren. Overigens deed ook AliBaba dat onlangs door een samenwerkingsakkoord te sluiten met Maersk Line. De Chinese marktplaats verkoopt sinds kort ruimte aan boord van diens containerschepen aan kleine en middelgrote Chinese via zijn portaal OneTouch. Ook in dit geval worden de expeditiebedrijven gepasseerd.