Amazon is deze week in München van start gegaan met een eigen leveringsdienst voor pakjes. Het is de eerste stap in de uitrol van een volwaardige pakjesdienst in heel Duitsland. Dat kan voor een aardverschuiving in de e-commerce zorgen.

Dat heeft  Bernd Schwenger, de directeur van Amazon Deutschland Transport, aan de Duitse pers verklaard. Daarmee komt de Amerikaanse webshop in rechtstreekse concurrentie met pakjesbesteldiensten, zoals DHL, Hermes, GLS, DPD en andere. Tot nu toe besteedden de meeste webshops hun distributieactiviteiten uit aan gespecialiseerde bedrijven. Uitzonderingen zijn vaak webshops die concentreren op verse voedingsproducten.

In Duitsland probeert Amazon het zelf uit. Hiervoor is in Geiselbullach (Fürstenfeldbruck) bij München een overslagmagazijn van 6.000 m² in huur genomen. Dagelijks worden pakjes bestemd voor Groot-München vanuit het Amazon logistiek centrum van Graven/Augsburg tot daar gebracht, gesorteerd  en door 200 bestelwagens tot bij de klanten gebracht.

Geen eigen bestelwagens

Volgens Schwenger is het echter niet de bedoeling dat Amazon in eigen bestelwagens investeert. Er wordt samengewerkt met een zestal kleinere, lokale spelers. Wel wil het bedrijf werken als een ‘normaal’ pakjesdienst en dezelfde Next-Day en Same-Day aanbieden, net als de grotere pakjesbedrijven. Het gaat om ‘traditionele’ pakjes: een dienst als Amazon Fresh (verse levensmiddelen) staat voorlopig niet op het programma.

Dat het Amazon menens is, blijkt uit het feit dat er – eveneens in de buurt van München – een tweede overslaghall in de planning zit. Die zou medio 2016 opengaan.

Volgens Schwenger gaat het om een test. Lukt het in Groot-München, dan zal de dienst naar de rest van Duitsland uitgebreid worden.

500 à 700 miljoen pakjes

De beslissing van Amazon om van start te gaan met eigen leveringen, kan zorgen voor een aardverschuiving: in Duitsland worden 3 miljard pakjes per jaar vervoerd en besteld… waarvan 500 à 700 miljoen afkomstig zijn van Amazon.

Indien e-commerce giganten zoals Amazon, Zalando en andere zich op de markt van de pakjesdiensten storten, zal het verdienmodel van deze zgn. KEP-diensten (Koerier, Express en Pakjes) helemaal verstoord worden. Deze grote webwinkels zorgen immers voor de grootschaligheid van de diensten. Vallen ze weg, dan moeten ze verder gaan met kleinere winkels, kleinere volumes en dus meer kosten.

Anderzijds wordt het voor een Amazon gemakkelijker om nog flexibeler te beleveren en in te spelen op de vraag van de klant. De gevestigde pakjesdiensten hebben immers vrij rigide logistieke structuren. De marktpositie van Amazon tegenover kleinere spelers zou dus nog meer verbeteren.