Amazon blijft in eigen land fors groeien. In die mate dat hij aan het einde van dit jaar bijna de helft van de Amerikaanse markt voor online retail in handen zal hebben. Vorig jaar had de Amerikaanse webwinkelgigant al een marktaandeel van 43,5% opgebouwd.

Volgens de Amerikaanse marktonderzoeker eMarketer, die de verkoop van de tien grootste online retailers in de VS voorspelt, zal Amazon dit jaar in de VS 29,2% meer online verkopen dan vorig jaar. Met een omzet van 288,2 miljard dollar zal de internetreus zijn dominantie verstevigen en op een marktaandeel van 49,1% uitkomen. Amazon heeft nu bijna 5% van de Amerikaanse retailmarkt (offline en online samen) in handen.

Amazon laat de nummer twee en drie ver achter zich: eBay en Apple zullen het jaar eindigen met een marktaandeel van resp. 6,6% en 3,9%. Walmart komt pas op de vierde plaats, met 3,7% marktaandeel. De top 10 van de online retailers heeft ruim 70% van de Amerikaanse e-commerce in handen.

Marktplaats zorgt voor groei

Van de omzet van Amazon wordt dit jaar 68% door zijn marktplaats gegenereerd. De rechtstreekse verkoop is goed voor 32%. Dat betekent dat tegen het einde van het jaar de verkoop door de marktplaats meer dan dubbel zo groot zal zijn dan de eigen verkoop. Omdat de activiteiten via de externe verkopers meer winst opbrengen, verwacht eMarketer dat Amazon meer inspanningen zal leveren om ze aan te trekken, onder andere door de verkoopprocessen op het platform te vergemakkelijken.

De grootste omzet van het bedrijf komt van de computer- en elektronica-afdeling. Met 65,8 miljard dollar is deze categorie dit jaar goed voor ongeveer een kwart van de totale online verkoop.

Voeding en drank groeit het sterkst, maar...

De grootste groeisector voor Amazon wordt dit jaar ‘Food & Beverage’, al blijft die proportioneel klein. Die omzet zal met 40,1% groeien tot 4,75 miljard dollar. Dat is slechts 1,8% van diens totale omzet.

Ook de kledingverkoop groeit fors (+38,2% tot bijna 40 miljard). Die is goed voor 15,4% van Amazon’s  retailomzet en zelfs 38,5% van alle online verkoop van kleding en accessoires in de VS. Daarnaast gaat ook de cosmetica- en gezondheidsafdeling er fors op vooruit (+37,9% tot 16 miljard). Die is nu goed voor 6,2% van Amazon’s omzet.

Grafiek: eMarketer