Alibaba heeft zondag een nieuw verkooprecord gebroken, met de meest succesvolle ‘Singles Day’ ooit. De klanten van de Chinese online marktplaats gaven op 24 uur tijd niet minder dan omgerekend 30,8 miljard dollar of 27,4 miljard euro uit. Dat is 27% meer dan vorig jaar. Toch is er sprake van een groeivertraging.

Singles Day, of vrijgezellendag, is een ludiek commercieel evenement van Alibaba op 11 november. Het is zowat de Sint-Valentijnsdag voor de singles, een dag waarop zij zichzelf op een cadeautje trakteren. Dit jaar werd het shoppingfeest voor de tiende keer gehouden. Gedurende 24 uur verkocht Alibaba een hele waaier aan producten tegen forse kortingen via zijn verschillende marktplaatsen, zoals Tmall. Het evenement ging gepaard met een wervelende galashow met onder andere de Amerikaanse zangeres Mariah Carey en Cirque du Soleil.

De eerst miljard dollar omzet werd na 85 seconden bereikt. Dat was vijf minuten en 21 seconden sneller dan vorig jaar. Singles Day wordt ook vergeleken met Black Friday in de VS, een koopsjesdag waarmee Amazon en andere Amerikaanse webshops hun logistieke ketens trainen en verbeteren in het vooruitzicht van de rush van de eindejaarsfeesten. De omzet wordt die dag geschat op 5 miljard dollar. Alibaba bereikte dat cijfer al na 20 minuten.

Dat er nochtans sprake is van een groeivertraging is te wijten aan het feit dat de Chinese yuan tegenover de dollar zwakker staat dan een jaar geleden. Om dezelfde omzet te halen moesten de Chinese verkopers bijgevolg meer verkopen. Daarnaast lijkt het event al een stadium van maturiteit te hebben bereikt. Toch zegt Alibaba’s CEO Daniel Zhang (foto) dat de stormloop aantoont dat de klanten in China hun levensstijl willen blijven verbeteren.

Internationaler

Singles Day is het grootste online verkoopsevenement ter wereld geworden. Maar liefst 180.000 merken namen er aan deel, waaronder ook grote namen zoals Apple, Dyson of Kindle, Estée Lauder, L’Oréal, Nestlé, Gap, Nike, Adidas en Xaomi. Het blijft overigens niet beperkt tot China. Sinds vorig jaar wordt Singles Day ook in het Westen gepromoot door Alibaba’s dochter Aliexpress. Toch is het en blijft het een Chinees fenomeen, waarop buitenlandse webhandelaars inspelen. Na de Chinese verkopers kwamen die van Japan, de VS, Zuid-Korea en Duitsland.

Naast een verkoopprestatie is Singles Day ook een fenomenale logistieke operatie. Cainiao, Alibaba’s logistieke tak, werd klaargestoomd om ruim een miljard pakjes te kunnen behandelen.