Alibaba.com, de ‘B2B’-tak van de Chinese e-commerce groep Alibaba, heeft zopas een principeakkoord gesloten met de Zwitserse groep Kuehne+Nagel. Die zal wereldwijd logistieke diensten aanbieden aan de Chinese bedrijven die via de marktplaats verkopen.

Kuehne+Nagel is een van de grootste logistieke groepen ter wereld. Die biedt expeditiediensten aan (het organiseren van transport tot bij de bestemming) en zgn. contractlogistiek (warehousing, fulfilment, distributie en dergelijke). Een jaar geleden konden de klanten van Alibaba.com al gebruik maken van de portal KN FreightNet om luchtvrachtzendingen te boeken en te laten afwikkelen. Daar worden nu ook alle andere diensten wereldwijd aan toegevoegd. Dus ook zeevracht, wegvervoer, opslag, douaneafwikkeling, distributie, enz.

Dit betekent dat Chinese bedrijven die hun producten per e-commerce verkopen via Alibaba.com, via dit platform ook hun internationale transporten kunnen organiseren. De ‘crossborder’ e-commerce vanuit China kent momenteel een explosieve groei, maar vaak ontbreekt het die bedrijven aan kennis en ervaring om die logistiek efficiënt te organiseren.

Eerder had Alibaba al akkoorden gesloten met een aantal grote internationale spelers, zoals UPS en FedEx voor de expreszendingen, de rederij Maersk voor zeecontainers en Kuehne+Nagel voor de luchtvracht. De vraag is dan ook of het akkoord met de Zwitserse groep al die voorgaande akkoorden vervangt. Het is nog maar een ‘Memorandum of Understanding’ en de definitieve invulling van het akkoord zal een en ander duidelijk maken.

 

Logistieke kosten te hoog

Alibaba en de hele Chinese e-commerce sector zit immers onder een enorme druk om de logistieke kost te drukken. In Europa en de VS is die kost 10 à 15% van de uiteindelijke prijs van een product die een webwinkel verkoopt (tegen ca. 5% voor een product in een fysieke winkel). In minder ontwikkelde landen is die kost 15 à 25% van de productkost. In China is de logistiek nog zo slecht georganiseerd, dat de logistieke kost 30 à 40% is.

Deze hoge kost is voor heel veel Chinese ondernemingen een grote rem op hun crossborder e-commerce ambities. Wanneer de digitale marktplaats waarmee ze werken – in casu Alibaba.com – het hen gemakkelijker maakt om die kosten te drukken, krijgen ze meer toegang tot de internationale markt.

 

Ook in België

De crossborder e-commerce handel in China groeit met meer dan een kwart per jaar, vooral aan de exportzijde. Ook de B2B-sector kent een ware explosie, met ruim 50% groei per jaar. Deze evolutie nemen we ook in België waar. Volgens BeCommerce zijn de uitgaven van de Belgische consumenten bij Chinese webwinkels (B2C, dus) in 2016 met 63% toegenomen tot 75 miljoen euro. In de B2B-sector is de online aankoop eveneens in opmars. Vorig jaar kochten Belgische bedrijven voor 100 miljoen euro online bij Chinese producenten.