Chinese bedrijven kunnen voortaan ruimte kopen op de containerschepen van Maersk Line via het portaal OneTouch van de e-commercereus Alibaba. Via het portaal konden kleine en middelgrote Chinese exporteurs nu al andere logistieke diensten kopen.

Alibaba interesseert zich al langer voor de logistieke markt. OneTouch, die de groep reeds in 2010 overnam, is een onlinedienst waarmee Chinese exporteurs onder andere luchtvracht kunnen boeken, hun douaneverplichtingen regelen en andere logistieke diensten kopen. De Chinese e-commerce gigant heeft daarnaast ook al een belang gekocht in Chinese koerierbedrijven en magazijnen.

Sinds 22 december wordt ook samengewerkt met het Deense Maersk Line, de grootste containerrederij te wereld, zo blijkt. Het aanbod is voorlopig nog beperkt: binnen het proefproject kunnen verladers die zich bij OneTouch hebben geregistreerd, ‘slots’ boeken aan boord van Maersk-schepen die vanuit acht Chinese havens (waaronder Shanghai en Ningbo) naar beperkt aantal bestemmingen in Europa en Azië varen.

Bij de boeking wordt de opgegeven prijs voor het transport vastgelegd nadat de verlader een voorschot heeft betaald. Door te werken via het portaal OneTouch moeten Chinese exporteurs niet langer een beroep doen op ‘expediteurs’. Dat zijn bedrijven die het transport organiseren en slots aan boord van schepen boeken, waarop ze een commissie nemen.

Dankzij de samenwerking met Maersk kan Alibaba niet alleen de luchtvracht organiseren, maar ook meer grip krijgen op het maritieme luik van de logistieke keten. Het is echter geen exclusieve samenwerking. Maersk Line zou van plan zijn om ook via andere portaalsites slots online te verkopen. Eerst wil de rederij via OneTouch meer ervaring opdoen met de nieuwe werkwijze.